REKLAMA
 
REKLAMA

Przybywa aut elektrycznych i stacji ładowania. Najnowsze dane

Przybywa aut elektrycznych i stacji ładowania. Najnowsze dane
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Na koniec zeszłego miesiąca po drogach w Polsce jeździło już ponad 66,3 tys. osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Które elektryki kupowane są w Polsce najczęściej? 

W cyklicznej analizie rynku elektromobilności w Polsce – Polish EV Outlook Index (PEVO Index) – podano najnowsze dane dotyczące wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce. Na koniec maja 2024 r. w naszym kraju zarejestrowanych było 66 312 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną (battery electric vehicles, BEV).

W tym 59 680 stanowiły całkowicie elektryczne samochody osobowe, których liczba w stosunku do maja 2023 r. wzrosła o 56 proc. Wyłącznie w zeszłym miesiącu przybyło 1291 takich aut (spadek o 5 proc. r/r). Z kolei flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych na koniec maja 2024 r. zwiększyła się do 6632 sztuk (wzrost o 62 proc. r/r).

REKLAMA

W maju 2024 r. udział elektryków w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 3 proc.

Najpopularniejsze auta elektryczne w maju 2024

Najpopularniejszymi nowymi modelami całkowicie elektrycznych samochodów osobowych w maju 2024 r. były:

  • Tesla Model 3 – 213 sprzedanych egzemplarzy,
  • Tesla Model Y – 153 szt.,
  • Volvo EX30 – 100 szt.

Jeśli chodzi o popularność marek, na podium segmentu BEV stanęły Tesla, Mercedes-Benz i KIA.

Sprzedaż elektryków z rynku wtórnego

Autorzy raportu PEVO Index przeanalizowali także wtórny rynek samochodów elektrycznych w Polsce, opierając się na danych z serwisu Otomoto. Pod koniec maja 2024 r. na tym portalu było 4506 ogłoszeń używanych samochodów całkowicie elektrycznych. W porównaniu do maja 2023 r. to wzrost o 67 proc.

W zeszłym miesiącu udział ofert sprzedaży BEV w ogólnej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych na Otomoto wyniósł 1,6 proc. Oferty te stanowiły 1,1 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu.

W stosunku do kwietnia 2024 r. nie zmieniła się pierwsza trójka najchętniej kupowanych używanych modeli aut elektrycznych. Najwięcej ofert dotyczyło modeli:

  • Nissan Leaf (386 ogłoszeń) – średnia cena 62 399 zł,
  • BMW i3 (313 ogłoszeń) – średnia cena 80 943 zł,
  • Tesla Model 3 (190 ogłoszeń) – średnia cena 140 173 zł.

Warto przypomnieć, że polski rząd planuje przeznaczyć na program dopłat do zakupu używanych samochodów elektrycznych ponad 1,5 mld zł. To znacznie więcej, niż wynosi budżet programu Mój Elektryk. Szerzej o tym w artykule: Rząd zapowiada dopłaty do używanych aut elektrycznych.

REKLAMA

Ponad 200 aut na wodór w Polsce

Polish EV Outlook Index (PEVO Index) podaje, że na koniec maja 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było 225 samochodów osobowych na wodór. Oznacza to wzrost całkowitej liczby rejestracji aut wodorowych o 34 proc. r/r.

Ponad 2 tys. szybkich punktów ładowania w Polsce

Wraz z rozwojem floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się także infrastruktura ładowania. Wśród polskich miast najwięcej punktów ładowania funkcjonuje w Warszawie (631), Gdańsku (297), Szczecinie (243), Krakowie (226) i Poznaniu (214).

Na koniec maja 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6910 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych (wzrost o 37 proc. r/r), w tym 4898 to punkty ładowania prądem zmiennym AC (wzrost o 28 proc. r/r), a 2012 to punkty ładowania DC (wzrost o 64 proc. r/r).

Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponują ładowarki o mocy do 22 kW (w maju 2024 r. – 61 proc.), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Kierowcy EV mogą w Polsce korzystać już z 1468 takich urządzeń.

Według PEVO Index w maju 2024 r. w naszym kraju było 732 punktów ładowania umiejscowionych wzdłuż sieci TEN-T,  co oznacza wzrost o 24 proc. r/r. Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 r. kraje Unii Europejskiej na trasach wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T będą musiały zapewnić co 60 km dostępność do stacji ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy (przynajmniej 150 kW). Z kolei samochody ciężarowe zasilane energią elektryczną mają otrzymać dostęp do ładowarek o mocy nie mniejszej niż 350 kW.

Analizę Polish EV Outlook Index przygotowało Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM; do niedawna Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, PSPA), IBRM Samar i Otomoto.

Więcej informacji o pełnej wersji raportu „Polish EV Outlook” dostępnych jest na stronie: Polishevoutlook.pl

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Mam do Państwa prozbe żeby wszyscy kupowali elektryczne samochody i zobaczą jle pieniędzy zostanie w budżecie domowym

Ciekawe statystyki by były gdyby odjąć samochody z firm które są proeletryczne czyli zmuszone do „eksploracji” nich.

Czyli polacy nie są takim zacofanym technologicznie narodem 👍 rakotwórcze spaliny są be

Tylko czekać hak zaraz braknie energii w sieci jak to bywało już w wcześniejszych latach. Nie ma takiej nadwyżki a sieć nie jest przygotowana do przesyłania większej ilości

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA