Carrefour rozwija sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych
Przed obiektami sieci Carrefour powstanie kilkadziesiąt stacji zasilania samochodów elektrycznych. Za rozbudowę sieci odpowiada Eleport, dostawca usług infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Carrefour i Eleport ogłosiły podpisanie umowy o współpracy na polskim rynku. W jej wyniku powstanie 170 punktów ładowania przy ponad 70 obiektach handlowych Carrefour zlokalizowanych w 65 miastach w całej Polsce.
Stacje mają zostać uruchomione jeszcze w tym roku. W tej chwili trwają pracę związane z procesem administracyjnym i przygotowaniem do montażu urządzeń.
Cel – redukcja emisji gazów cieplarnianych
Partnerstwo ma na celu ułatwienie dostępu do sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz promowanie ekologicznych metod transportu.
Carrefour zaoferuje swoim klientom łatwiejsze, bardziej dostępne i przyjazne dla środowiska ładowanie pojazdów elektrycznych energią pochodzącą w 100 proc. z odnawialnych źródeł. Jest to zgodne z filarami planu strategicznego „Carrefour 2026”, który zakłada także znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych o 30 proc. do 2025 r., o 50 proc. do 2030 r. oraz o 70 proc. do 2040 r. w porównaniu do roku 2019.
Agata Kopytyńska, członkini Komitetu Wykonawczego i Dyrektorka Nieruchomości, Ekspansji i Aktywów Carrefour Polska, podkreśla, że w 2023 r. Grupa Carrefour zredukowała emisję gazów cieplarnianych o 38 proc. To oznacza, że już dwa lata wcześniej osiągnięto cel jej redukcji o 30 proc. do 2025 r.
Nowy dyrektor generalny Grupy Eleport
W maju Eleport ogłosił powołanie Jakuba Milera na nowego dyrektora generalnego (CEO) firmy. Założyciel i dotychczasowy dyrektor generalny Eleport, Raul Potisepp, pozostaje w zarządzie i obejmie stanowisko dyrektora ds. rozwoju firmy (Chief Growth Officer – CGO).
Nowy CEO wnosi do zespołu Eleport ponad 15 lat doświadczenia w zarządzaniu międzynarodowymi organizacjami. W tym okresie piastował liczne stanowiska kierownicze, które obejmowały kierowanie działalnością i ekspansją na nowe rynki zagraniczne, inwestowanie i wspieranie przedsiębiorstw zajmujących się zrównoważoną energią oraz realizację strategii wzrostu i pozyskiwania finansów na ten cel.
Z Jakubem Milerem na stanowisku dyrektora generalnego spółka planuje przyspieszyć swój rozwój na nowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Z uwagi na już istniejącą efektywność sieci i planowaną liczbę nowych projektów firma spodziewa się 300-proc. wzrostu przychodów rok do roku w 2024 r.
Największy węzeł ładowania elektryków w Europie Środkowo-Wschodniej
Także w maju Eleport otworzył w Estonii największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł ładowania samochodów elektrycznych.
W pierwszym etapie inwestycji na parkingu centrum handlowego Akropolis w Kownie zainstalowano 20 ładowarek, które umożliwiają jednoczesne ładowanie nawet 40 pojazdów elektrycznych. Stacje oferują 21 szybkich złączy o mocy 120 kW w europejskim standardzie (CCS). Zależnie od warunków pozwalają one dodać 100 km zasięgu w czasie trwającego 6 minut ładowania. Klienci mają do dyspozycji także 16 ładowarek (Typ 2) o maksymalnej mocy 22 kW oraz trzy szybkie złącza o mocy 50 kW dla pojazdów z japońskim standardem ładowania (CHAdeMO).
Całkowita moc punktu ładowania w Akropolis wynosi 1,5 MW, z czego większość (1,2 MW) przeznaczona jest do szybkiego ładowania. W drugiej fazie projektu Eleport planuje rozbudowę tego hubu o kolejne 20 ładowarek. Po zakończeniu rozbudowy w 2027 r. łączna moc hubu ładowania Akropolis w Kownie przekroczy 3 MW.
Wraz ze stacją ładowania w Kownie Eleport obsługuje już ponad 800 punktów ładowania na czterech rynkach – w Polsce, Estonii, Łotwie i na Litwie. Tylko w tym roku firma planuje zainwestować w rozwój sieci ładowania ponad 20 mln euro, a w kolejnych latach inwestycja przekroczy 100 mln euro. Według planów do końca 2024 r. Eleport będzie dysponował łącznie 1350 punktami ładowania w czterech krajach.
Nie tylko Carrefour
Sieć Carrefour nie jest jedyną siecią, która inwestuje w infrastrukturę ładowania przy swoich obiektach. Także Biedronka i Lidl rozwijają sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy swoich sklepach w Polsce.
We współpracy z firmą Powerdot Biedronka planuje do końca 2024 r. zainstalować ładowarki w 600 lokalizacjach. Stacje te umożliwią szybkie ładowanie z mocą 120 kW, co pozwoli na naładowanie baterii w około pół godziny w czasie zakupów. Szerzej o tym w artykule: Ponad 600 ładowarek EV przy sklepach w całej Polsce.
Lidl, który podjął współpracę z Elocity, również zainstaluje stacje ładowania przy swoich sklepach. Większość stacji (o mocach 20-60 kW) będzie dysponować złączami CCS i CHAdeMO, co umożliwi ładowanie szerokiej gamy pojazdów elektrycznych. Więcej o tym w artykule: Stacje ładowania staną przy wszystkich sklepach Lidla.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.