Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Fundusz Orlen VC zainwestował w producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego start-upu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW.
Orlen VC podkreśla, że technologia Euroloop zapewniająca ładowanie z mocą 720 kW znacznie skraca czas ładowania pojazdu elektrycznego. Dzięki zastosowaniu technologii wykorzystującej węglik krzemu, stacja ładowania Euroloop ma osiągać 97% sprawności w procesie przekształcania energii z prądu przemiennego (AC) na prąd stały (DC). Istotną przewagą konkurencyjną spółki ma być także technologia dynamicznego współdzielenia mocy (wersja produktu S-Hub) między dwoma połączonymi stacjami ładowania.
Fundusz Orlenu podkreśla, że funkcjonalności istotnie wpływają na redukcję kosztów utrzymania stacji ładowania. Dzięki połączonemu układowi dwie ładowarki działają jak jedna, współdzieląc moc między sobą i dostosowując ją w zależności od zapotrzebowania. Pozwala to na ładowanie nawet ośmiu samochodów jednocześnie, przy dynamicznym zarządzaniu obciążeniem modułów i prędkościami ich ładowania.
Euroloop sprzedaje ładowarki pod marką Willbert w Europie Zachodniej, a dzięki nawiązaniu współpracy z Orlen VC będą one dostępne także w Polsce. Dodatkowo udostępnia klientom autorski system do zarządzania stacjami ładowania pod marką HAWKe, który obejmuje m.in. kompleksowy system płatności ad-hoc z terminalem płatniczym. Środki pozyskane od Orlen VC spółka przeznaczy także na rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, wzrost mocy produkcyjnych i kapitał obrotowy.
– Ładowarki Euroloop łączą w sobie dwie funkcje, elastyczność ładowarek rozdystrybuowanych z prostotą ładowarek wolnostojących. Przewagą Willbert Amber II w technologii S-Hub jest znaczne ograniczenie liczby urządzeń koniecznych do zainstalowania, co ogranicza koszty kapitałowe i zmniejsza ingerencję w otoczenie. Przemyślana konstrukcja ładowarki w wersji 2-stronnej o zwiększonym zasięgu, pozwala na jednoczesne ładowanie od 4 do 8 pojazdów (przy 2 stacjach w wersji S-Hub), dzięki czemu stacje ładowania Eurloop mogą w przyszłości zastąpić dystrybutory paliwa na stacjach paliw bez istotnej zmiany układu przestrzeni – mówi Marek Gutt-Mostowy, CEO i założyciel Euroloop Sp. z o.o.
Orlen planuje 10 tys. punktów ładowania
Euroloop to już dziesiąta inwestycja funduszu Orlen VC. W swoim portfelu posiada on także dwa zagraniczne fundusze venture capital. Zgodnie z przyjętymi założeniami Orlen VC planuje dokonywać rocznie 5-6 inwestycji, skupiając się na najbardziej perspektywicznych spółkach, posiadających innowacyjne i gotowe do komercjalizacji technologie, które będą wspierać cele przyjęte w strategii Orlen2030.
Zgodnie ze zaktualizowaną strategią grupy Orlen, do 2030 r. chce ona postawić 10 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych w Europie Środkowej.
– To duże wyzwanie w zakresie budowy infrastruktury i zapewnienia lokalizacji, ale także wyboru dostawcy technologii, która będzie odpowiadała na coraz wyższe oczekiwania klientów. Jesteśmy przekonani, że priorytety założycieli Euroloop, czyli wysoka efektywność, moc i elastyczność ładowarek oraz niższe koszty eksploatacji, doskonale wpisują się w zapotrzebowanie Grupy Orlen. Fundusz sfinalizował transakcję w grudniu 2023 r., utrzymując wysoką aktywność inwestycyjną i kolejny raz pokazując jak skutecznie łączyć inwestycje w nowoczesne technologie z poszukiwaniem potencjalnych synergii – wskazuje Marek Garniewski, prezes Orlen VC.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Naprawdę wspaniała wiadomość, właśnie na to czekałem! To nic, że nie istnieje samochód, który mógłby przyjąć choćby połowę tej mocy, to nic, że obecne ładowarki Orlenu należą do najbardziej zawodnych i nie radzę nikomu podjeżdżać pod te wspaniałe urządzenia ze stanem baterii poniżej 20%, to nic, że cena ładowania należy do najwyższych na rynku. To nic, że na infolinii potrafią tylko ładowarkę zresetować i przeprosić za niedogodności. Najważniejszy jest oderwany od rzeczywistości marketingowy news!
@jam to – nowy Taycan osiąga 320 kW, XPeng G9 podobnie, Lotus Emeya 350 kW, a prototypowy Polstar 5 360 kW.
@Janek, te samochody osiagają takie moce ładowania po wygrzaniu baterii i przez kilka minut ładowania w bardzo wąskim zakresie pojemnosci akumulatorów. Średnia moc ładowania Tycana przy korzystaniu z ładowarki 350kW to 122 kW. Poza tym tych samochodów jest jak na lekarstwo.
Poza tym ciekaw jestem skąd Orlen dostanie moce przyłączeniowe na te stacje, bardzo trudno jest dostać 100kW, a co dopiero 720.