Wodorowe autobusy z Polski po raz kolejny trafią do Frankfurtu

Wodorowe autobusy z Polski po raz kolejny trafią do Frankfurtu
Fot. Solaris

Solaris po raz trzeci dostarczy swoje autobusy zasilane wodorem do Frankfurtu. Dostawy przegubowych modeli Urbino 18 hydrogen zaplanowano na 2025 r.

Przedsiębiorstwo autobusowe In-der-City-Bus GmbH (ICB), które zarządza komunikacją miejską we Frankfurcie nad Menem, złożyło zamówienie na dziewięć kolejnych autobusów wodorowych marki Solaris. Po ulicach miast w tamtejszym regionie od 2022 r. kursują już 23 zeroemisyjne autobusy Urbino hydrogen.

Solaris ma zrealizować nowe zamówienie na autobusy przegubowe Urbino 18 hydrogen dla ICB w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Cel – elektryfikacja floty autobusowej

Miejskie przedsiębiorstwo transportowe ICB obsługuje trzy węzły komunikacyjne we Frankfurcie nad Menem. Zgodnie z założeniami wyznaczonymi przez miasto przewoźnik dąży do całkowitej elektryfikacji floty autobusowej do początku lat 30. We flocie przewoźnika znajduje się już pięć pojazdów bateryjnych Urbino 12 electric i 23 wodorowe Urbino 12 hydrogen.

Podobnie jak poprzednie pojazdy, które zamówił przewoźnik, także nowo zamówione  modele będą wyposażone w klimatyzację z funkcją grzania pompą ciepła oraz autorskie oprogramowanie producenta do zdalnego zarządzania flotą – eSConnect. Solarisy Urbino 18 hydrogen zostaną wyposażone w pełen zakres systemów zgodnych z najnowszymi regulacjami GSR2. Będą to systemy monitorowania martwego pola oraz wykrywające ograniczenia prędkości, a także układy wykrywające zmęczenie kierowcy czy sygnalizujące niskie ciśnienie w oponach pojazdu.

Pojazdy zasilane będą energią pochodzącą z ogniwa paliwowego o mocy 100 kW. Na pokładzie każdego autobusu zamontowane będą dodatkowe baterie, które mają funkcję pomocniczą w pojeździe. Wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach kompozytowych.

Wodorowe autobusy w Europie

Zamówienie na wodorowe Solarisy po raz czwarty złożył także przewoźnik transportu publicznego z Kolonii. W tym mieście jeździ już 46 autobusów napędzanych wodorem. Teraz dołączy do nich 20 kolejnych autobusów w obu wersjach – krótkiej i przegubowej.

REKLAMA

Kolejnym po Kolonii, Duisburgu i Essen niemieckim miastem, które inwestuje w wodorowy tabor komunikacji miejskiej, jest także Gross-Gerau. Operator transportu publicznego w tym mieście podpisał kontrakt na dostawę 23 autobusów wodorowych Urbino hydrogen. Pięć wodorowych autobusów Solarisa zamówił także Hamburg. a dziesięć – Düsseldorf.

Na wodorowy transport publiczny stawiają także kolejni europejscy przewoźnicy. Zeroemisyjne pojazdy trafią do francuskiego regionu Île-de-France oraz włoskiej Lombardii. W ramach projektu Solaris dostarczy do Francji 22 modele Solaris Urbino 12 hydrogen do końca 2025 r. Pięć wodorowych autobusów spod Poznania trafi do tego czasu także do floty APAM Esercizio S.p.A. we włoskiej Mantui. Mimo że jest to pierwsze zamówienie od przewoźnika z tego miasta, Solaris we Włoszech jest niezmiernie popularny. Świadczą o tym m.in. ostatnie duże zamówienia: 105 autobusów elektrycznych dla Mediolanu130 Urbino 12 hydrogen dla TPER w Bolonii i 90 autobusów wodorowych dla Azienda Veneziana della Mobilita.

Urbino hydrogen zamówili także klienci z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch. Dotychczas Solaris dostarczył już ponad 3 tys. autobusów z napędami zeroemisyjnymi, w tym 200 autobusów wodorowych. Solarisy hydrogen trafiły do 24 miast w Europie.

Jak podaje Solaris, w 2023 r. udziały producenta w europejskim segmencie wodorowym wyniosły 44,5 proc. Kolejne zamówienia z terminem realizacji w latach 2024-2026 obejmują 600 pojazdów wodorowych.

Bezemisyjne autobusy w Polsce

Także polscy przewoźnicy miejscy są zainteresowani wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym. Są wśród nich Rybnik Poznań, który zamówił 25 autobusów wodorowych.  Zainteresowanie takimi zeroemisyjnymi pojazdami potwierdza duża liczba wniosków o dofinansowanie autobusów zasilanych wodorem, które złożono w programie Zielony Transport Publiczny.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o