Autobusy wodorowe z Polski po raz czwarty trafią do Kolonii
Przewoźnik transportu publicznego z Kolonii po raz czwarty złożył zamówienie na wodorowe Solarisy. Flota autobusów napędzanych wodorem w tym mieście liczy już 46 pojazdów. Teraz dołączy do nich 20 nowoczesnych autobusów w obu wersjach – krótkiej i przegubowej.
Przewoźnik RVK w Kolonii już trzykrotnie wybierał firmę Solaris na dostawcę autobusów zasilanych wodorem. W Kolonii obecnie jeździ już 46 autobusów wodorowych marki Solaris, a w trakcie produkcji jest kolejnych 18 pojazdów napędzanych energią z wodorowego ogniwa paliwowego.
20 autobusów wodorowych
Teraz Solaris otrzymał zamówienie na kolejne 20 autobusów wodorowych. Zakończenie dostaw nowo zamówionych pojazdów do Kolonii zaplanowano na pierwszą połowę 2025 r. Dziewięć z nich to 12-metrowe autobusy Urbino 12 hydrogen, jedenaście zaś to przegubowe Urbino 18 hydrogen. Po zrealizowaniu czwartego zamówienia wodorowa flota autobusów Solarisa w Kolonii będzie liczyć 84 pojazdy.
Zamówione prze kolońskiego przewoźnika autobusy Urbino 12 hydrogen i Urbino 18 hydrogen wyposażone są w najnowocześniejsze ogniwa paliwowe o mocach odpowiednio 70 kW i 100 kW. Niezależnie od warunków atmosferycznych i topograficznych pojazdy oferują 350 km zasięgu na jednym tankowaniu. Podobnie jak wcześniej zamówione dla RVK autobusy, także i te modele będą miały nowoczesne wyposażenie, m.in. wysokowydajną klimatyzację z funkcją grzania pompą ciepła oraz zaawansowany system monitoringu i informacji pasażerskiej.
Wśród systemów, które wspierają pracę kierowcy, znajdą się system monitoringu i zdalnego zarządzania flotą eSConnect, a także system MobilEye Shield+ wykrywający obiekty znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu autobusu.
Wodorowe Solarisy w Europie
Niedawno Solaris podsumował działalność firmy w 2023 r. Jak podała spółka, osiągnęła w tym okresie 819 mln euro przychodów i sprzedała łącznie 1456 pojazdów. Po raz pierwszy w historii firmy autobusy elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy przekroczyły 80 proc. udziału w sprzedaży. Jak podaje producent, jego udziały w rynku w 2023 r. wyniosły w segmencie wodorowym 44,5 proc.
Już ponad 180 pojazdów tego typu wspiera transport publiczny w ponad 20 miastach, w 10 państwach Europy. Kolejne pojazdy są sukcesywnie dostarczane do klientów. Portfolio zamówień firmy na autobusy wodorowe na lata 2024-2026 wynosi ponad 500 pojazdów.
Kolonia nie jest jedynym niemieckim miastem, które zdecydowało się rozszerzyć wodorowy tabor komunikacji. Solaris dostarczy autobusy zasilane wodorem także do Duisburga. Przewoźnik transportu zbiorowego w tym mieście dąży bowiem do transformacji swojej floty na całkowicie bezemisyjną do 2030 r. Dostawy 25 modeli Urbino hydrogen zaplanowano na lata 2024-2025.
Przedsiębiorstwo autobusowe In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Menem zamówiło 10 autobusów wodorowych marki Solaris, z planowaną dostawą w pierwszym kwartale br., a Rebus Regionalbus Rostock z Niemiec zamówił 52 autobusy wodorowe z terminem realizacji do końca 2024 r.
Także operator transportu publicznego w Gross-Gerau (LNVG) podpisał kontrakt na dostawę 23 autobusów wodorowych Urbino hydrogen marki Solaris. Z kolei flota berlińskiego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) w ciągu najbliższych dwóch lat powiększy się o 50 bezemisyjnych autobusów Solaris Urbino 18 electric.
Na wodorowe autobusy Solarisa zdecydował się również miejski przewoźnik w Hamburgu. Hamburger Hochbahn zamówił pięć autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy o długości 12 metrów napędzane będą energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 70 kW.
Na Urbino hydrogen zdecydowali się również klienci z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch.
Autobusy wodorowe w polskich miastach
Także w naszym kraju rośnie zainteresowanie bezemisyjnym wodorowym transportem. Wśród polskich miast zainteresowanych wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym są m.in. Poznań i Rybnik. Komunikacja Miejska w Rybniku odebrała już 5 z 20 zamówionych miejskich autobusów wodorowych. Na rosnące zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami zasilanymi energią z ogniwa paliwowego wskazuje spora liczba wniosków dotyczących dofinansowania autobusów zasilanych wodorem złożonych w programie Zielony Transport Publiczny.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o. o.
[…] https://www.gramwzielone.pl/auto-ekologiczne/20191465/autobusy-wodorowe-z-polski-po-raz-czwarty-traf… […]