Jakie samochody elektryczne najchętniej kupują Polacy?

Jakie samochody elektryczne najchętniej kupują Polacy?
Fot. Pixabay - autoknipser-de

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce zwiększa się z roku na rok. W lutym 2024 r. po polskich drogach jeździło już ponad 60 tys. osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Wśród nowych osobowych elektryków najpopularniejsza jest Tesla. A jak jest na rynku wtórnym?

W cyklicznej analizie rynku elektromobilności w Polsce – Polish EV Outlook Index (PEVO Index) – przygotowanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), IBRM Samar i Otomoto, podano najnowsze dane dotyczące wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce. Wynika z nich, że na koniec lutego 2024 r. w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie 60 387 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną (battery electric vehicles, BEV).

Na koniec lutego br. zarejestrowanych w Polsce było 58 507 samochodów zasilanych energią elektryczną. Oznacza to, że w lutym przybyło 1880 tego rodzaju pojazdów.

REKLAMA

W podanej liczbie na koniec lutego br. 54 266 stanowiły całkowicie elektryczne samochody osobowe, których liczba w stosunku do lutego 2023 r. wzrosła o 65 proc. W lutym przybyło 1369 takich aut (wzrost o 24 proc. r/r).

Na koniec lutego 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się natomiast do 6121 pojazdów (+74 proc. r/r).

W lutym br. udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 3 proc.

 

Źródło: Polish EV Outlook Index (PEVO Index)

W ubiegłym miesiącu w naszym kraju nie został zarejestrowany żaden samochodów na wodór. PEVO Index podaje, że na koniec lutego w Polsce zarejestrowanych było tyle samo samochodów osobowych na wodór co na koniec stycznia – 201. Wzrost całkowitej liczby aut wodorowych w naszym kraju w porównaniu do końca lutego zeszłego roku wyniósł 21 proc.

Jakie samochody elektryczne kupują Polacy?

Najpopularniejszymi nowymi modelami całkowicie elektrycznych samochodów osobowych w lutym 2024 r. były:

REKLAMA

  • Tesla Model 3 – 214 sprzedanych aut,
  • Tesla Model Y – 212,
  • Volvo EX30 – 135.

Jeśli chodzi o popularność marek, w pierwszej trójce segmentu BEV uplasowały Tesla, Volvo i BWM.

Więcej używanych elektryków

Autorzy raportu PEVO Index przyjrzeli się także wtórnemu rynkowi samochodów elektrycznych w Polsce, analizując dane z serwisu Otomoto. Pod koniec lutego 2024 r. na tym portalu było 4146 ogłoszeń używanych samochodów całkowicie elektrycznych. To wzrost w porównaniu do lutego 2023 r. o 107 proc.

W zeszłym miesiącu udział ofert sprzedaży BEV w ogólnej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych na Otomoto wyniósł 1,1 proc., czyli podobnie jak w styczniu. Oferty te stanowiły 0,7 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu.

Najwięcej ofert dotyczyło następujących modeli aut elektrycznych:

  • Nissan Leaf (353 ogłoszenia) – średnia cena 70 229 zł,
  • BMW i3 (254 ogłoszenia) – średnia cena 88 383 zł,
  • Tesla Model S (177 ogłoszeń) – średnia cena 149 571 zł.

Przybywa punktów ładowania

W zestawieniu PEVO Index można także znaleźć dane na temat ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Na koniec lutego 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6213 ogólnodostępnych punktów ładowania, co oznacza wzrost o 33 proc. r/r. W tym było 4507 punktów ładowania typu AC (+26 proc. r/r) oraz 1706 typu DC (+55 proc. r/r). W lutym przybyło 127 nowych punktów.

Autorzy analizy podają, że w krajowej infrastrukturze ładowania najwięcej jest ładowarek o mniejszej jednostkowej mocy do 22 kW (64 proc.), jednak liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW dynamicznie wzrasta. Pod koniec lutego br. kierowcy elektryków mogli w Polsce korzystać już z 707 takich ładowarek.

PEVO Index zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. W lutym 2024 r. na pierwszym miejscu uplasowała się Warszawa (595 punktów), a na kolejnych pozycjach były: Gdańsk (277), Szczecin (222), Poznań (207) i Kraków (198).

Według PEVO Index w styczniu w naszym kraju wzdłuż sieci TEN-T umiejscowionych było 626 punktów ładowania (wzrost o 14 proc. r/r). Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 r. kraje Unii Europejskiej na trasach wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T będą musiały zapewnić co 60 km dostępność stacji ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy (przynajmniej 150 kW). Samochody ciężarowe zasilane energią elektryczną mają otrzymać dostęp do ładowarek o jeszcze większej mocy (nie mniejszej niż 350 kW). Więcej o tym w artykule: Stacje ładowania co 60 km. Nowe przepisy zatwierdzone.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.