REKLAMA
 
REKLAMA

Autobusy wodorowe z Polski we flocie francuskiego i włoskiego przewoźnika

Autobusy wodorowe z Polski we flocie francuskiego i włoskiego przewoźnika
Fot. Solaris

Kolejni europejscy przewoźnicy stawiają na wodorowy transport publiczny. Zeroemisyjne pojazdy do francuskiego regionu Île-de-France oraz włoskiej Lombardii dostarczy firma Solaris. 

We Francji autobusy wodorowe z podpoznańskiego Bolechowa będą częścią pilotażowego projektu wodorowego, realizowanego przez przewoźnika Île-de-France Mobilités. Projekt ten stanowi jeden z etapów zakrojonych na szerszą skalę działań, które francuski przewoźnik podejmuje od 2018 r.

Inicjatywa ma na celu odnowienie całej floty autobusowej w Île-de-France. Jak podkreśla francuski przewoźnik, ten pilotażowy projekt jest jednym z najbardziej ambitnych projektów tego typu w Europie.

REKLAMA

Duże zamówienie na autobusy napędzane wodorem

W ramach projektu Solaris dostarczy do Francji 22 modele Solaris Urbino 12 hydrogen do 2025 r. Przetarg został ogłoszony przy wsparciu CATP (Centrale d’Achat du Transport Public), czyli francuskiej centrali zakupowej dla klientów publicznych w ramach oceny potencjału technologii wodorowej dla systemu transportu publicznego w „regionie paryskim”.

To zamówienie umacnia pozycję Solarisa jako lidera na europejskim rynku pojazdów zeroemisyjnych. W samym 2023 r. 44,5 proc. wszystkich wodorowych autobusów zarejestrowanych w Europie miało logo Solaris.

Zwycięstwo Solarisa potwierdza rosnącą popularność tego zeroemisyjnego rozwiązania dla transportu publicznego. Coraz większe grono operatorów wybiera technologię wodorową jako rozwiązanie dla swoich systemów transportu publicznego. Modele Urbino hydrogen do tej pory zamówili już przewoźnicy z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch.

REKLAMA

Kolejne wodorowe Solarisy pojadą do Włoch

Do końca 2025 r. pięć wodorowych autobusów spod Poznania trafi także do floty APAM Esercizio S.p.A. we włoskiej Mantui, która kieruje działania związane z dekarbonizacją w stronę rozwiązań wodorowych. Prowincja Mantua bierze udział w projekcie utworzenia Doliny Wodorowej. W ramach projektu docelowo ma powstawać rocznie ponad 1,5 tys. ton wodoru pochodzącego ze źródeł odnawialnych.

Podstawowym wyposażeniem Solarisów Urbino 12 hydrogen będą wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 70 kW. Wodór będzie przechowywany w pięciu butlach kompozytowych umieszczonych na dachu autobusu. Pojazdy będą wyposażone w silniki elektryczne napędzane energią powstającą w ogniwie paliwowym. To sprawi, że autobusy zamiast spalin będą emitować do otoczenia jedynie parę wodną.

Choć to po pierwsze zamówienie od przewoźnika z Mantui, pozycja Solarisa we Włoszech jest silnie ugruntowana. Świadczą o tym m.in. ostatnie głośne zamówienia: 105 autobusów elektrycznych dla Mediolanu, 130 Urbino 12 hydrogen dla TPER w Bolonii i 90 autobusów wodorowych dla Azienda Veneziana della Mobilita.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA