Solaris liderem sprzedaży autobusów elektrycznych w Europie
Producent autobusów podsumował działalność firmy w 2023 r. Osiągnął w tym okresie 819 mln euro przychodów. Po raz pierwszy w historii spółki autobusy elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy przekroczyły 80 proc. udziału w sprzedaży.
Jak podaje Solaris, w ubiegłym roku firma odnotowała stabilne wyniki sprzedażowe, osiągając przychody w wysokości 819 mln euro (+18 proc. r/r) i sprzedając łącznie 1456 pojazdów. Producent podkreśla, że zdecydowana większość kontraktów realizowanych w 2023 r. obejmowała dostawy pojazdów z napędem zeroemisyjnym lub niskoemisyjnym. Pojazdy bateryjne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy stanowiły aż 82 proc. udziału w miksie sprzedażowym.
Coraz więcej pojazdów zeroemisyjnych
Rosnący udział pojazdów nisko- i bezemisyjnych Solarisa w całkowitym wolumenie sprzedaży producenta świadczy o trafnym rozpoznaniu rynku. W większości państw Unii Europejskiej w ostatnich latach udział pojazdów z tej kategorii w miksie transportowym dynamicznie rośnie. Dzięki rozbudowie swojej oferty w tym segmencie Solaris odpowiada na zmieniające się oczekiwania odbiorców. Spółka utrzymała pozycję europejskiego lidera w segmencie autobusów bezemisyjnych w okresie od 2012 do 2023 r. – z łącznym udziałem na poziomie 14,5 proc. na koniec 2023 r.
Na podstawie rejestracji w samym tylko 2023 r. Solaris uzyskał pierwszą pozycję na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych, tj. bateryjnych i wodorowych – z udziałem w rynku na poziomie 15,2 proc.
W ubiegłym roku firma dostarczyła autobusy i trolejbusy do klientów z 17 krajów Europy. Głównymi odbiorcami pojazdów marki byli przewoźnicy z: Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Niemiec, Czech, Rumunii i Węgier. Łącznie do klientów trafiło w tym czasie 690 autobusów elektrycznych Solarisa, 202 trolejbusy i 81 autobusów wodorowych.
Autobusy na wodór
Z roku na rok rośnie liczba sprzedanych autobusów wodorowych. Coraz więcej operatorów wybiera je jako rozwiązanie dla swoich systemów transportu publicznego. Do końca 2023 r. Solaris dostarczył na rynek w sumie 180 autobusów z napędem wodorowym, co pozwoliło firmie umocnić pozycję europejskiego lidera w tym segmencie. W ubiegłym roku 44,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Europie autobusów wodorowych stanowiły pojazdy marki Solaris.
Na kolejne lata producent otrzymał zamówienia na 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji w latach 2024-2026. Aby zwiększyć zdolności produkcyjne zakładu, Solaris uruchomił nową halę do produkcji pojazdów wodorowych.
Największe kontrakty Solarisa
Wśród swoich dużych kontraktów zrealizowanych w 2023 r. Solaris wymienia zawartą w kwietniu umowę na dostawę do Oslo 183 przegubowych autobusów elektrycznych Urbino. To największe zamówienie na autobusy elektryczne w historii firmy.
Kolejny duży kontrakt Solarisa z ubiegłego roku to umowa z Consip S.p.A. na dostawę 95 elektrycznych autobusów Urbino dla Cagliari na Sardynii. 56 przegubowych e-busów Solaris Urbino 18 zamówił również duński operator AarBus. Włoski przewoźnik ATM Milano zamówił aż 105 przegubowych bezemisyjnych autobusów Solaris Urbino 18 electric. Tamtejszy przewoźnik zamierza do 2030 r. usunąć ze swojej floty wszystkie autobusy z napędem konwencjonalnym.
Także flota berlińskiego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) w ciągu najbliższych dwóch lat powiększy się o 50 bezemisyjnych autobusów Solaris Urbino 18 electric.
TPER w Bolonii zamówiło 130 autobusów wodorowych Solaris, co stanowi największe dotychczasowe jednorazowe zamówienie na pojazdy wodorowe w Europie. Pierwsze dostawy zaplanowano jeszcze na ten rok. Zamówienie na 90 wodorowców Solarisa złożył także przewoźnik z Wenecji – Azienda Veneziana della Mobilita.
Przedsiębiorstwo autobusowe In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Menem zamówiło 10 autobusów wodorowych marki Solaris, z planowaną dostawą w pierwszym kwartale br. Rebus Regionalbus Rostock z Niemiec zamówił 52 autobusy wodorowe z terminem realizacji do końca 2024 r.
Operator transportu publicznego w Duisburgu zamówił 25 autobusów wodorowych Solaris jako pierwszy krok do transformacji floty w całkowicie bezemisyjną do 2030 r.
Także przewoźnik RVK z Kolonii po raz trzeci złożył zamówienie na autobusy wodorowe w wersji przegubowej, planując dostawy 18 sztuk w drugiej połowie 2024 r.
Ponadto Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) zamówiło łącznie 36 autobusów Urbino 12 i dwa przegubowe autobusy wodorowe z dostawą w 2024 roku.
Innowacyjne rozwiązania
Podczas zeszłorocznych targów Busworld w Brukseli Solaris zaprezentował nową wersję autobusu elektrycznego, zbudowaną w oparciu o nową architekturę układu napędowego, w której wyeliminowano konwencjonalną wieżę silnika. Zamiast niej autobus wyposażono w modułowy układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i z tyłu pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje pojemność pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność w zakresie opcji aranżacji dachu. W nowym modelu po raz pierwszy wykorzystano baterie nowej generacji umieszczone na dachu pojazdu. Zapewniają one zasięg 600 km na jednym ładowaniu.
Do modelu przegubowego dołączyła także analogiczna konstrukcyjnie wersja 12-metrowa. Premiera pojazdu odbyła się podczas tegorocznych targów Mobility Move w Berlinie.
Strategia rozwoju
W ramach strategii rozwoju na nadchodzące lata Solaris określił trzy kluczowe obszary działania. Jednym z priorytetów jest utrzymanie pozycji europejskiego lidera w segmencie pojazdów zeroemisyjnych. Producent planuje także rozszerzenie oferty produktowej w obszarze pojazdów międzymiastowych na rynku europejskim oraz ekspansję na rynek północnoamerykański. Solaris zaprezentował już swój pojazd w Kanadzie.
Plan rozwoju spółki obejmuje również rozszerzenie produktowej oferty na inne segmenty – szczególnie na rynek międzymiastowy. W ciągu najbliższych lat Solaris zaprezentuje nową zeroemisyjną platformę międzymiastową o trzech różnych długościach: 10,9; 12,2 i 13 m. Nowe modele będą dostępne w obu technologiach: bateryjnej i wodorowej.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Firma rodzinna Polska ,jak doszło do sprzedaży to skarb państwa nie był zainteresowany inwestycją nasze dobro i lata doświadczeń przejęli Hiszpanię ot gadanie jak to nasze jest najważniejsze…
Rysiek@ A który to rząd sprzedał? Wiadomo, kto rozsprzedane nasze dobra narodowe. Niemieckie PO