REKLAMA
 
REKLAMA

Polskie miasto kupiło autobusy z Chin

Polskie miasto kupiło autobusy z Chin
Fot. Busnex Poland

Warszawski przewoźnik zamówił kolejne autobusy elektryczne. Tym razem postawiono na producenta z Chin. Ale do stolicy wjadą także kolejne Solarisy.

Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawę autobusów elektrycznych Yutong U12 z Busnex Poland. Kontrakt przewiduje dostarczenie stołecznemu przewoźnikowi 18 zeroemisyjnych pojazdów w ciągu roku od momentu podpisania umowy. Firma przekonuje, że możliwości produkcyjne pozwolą na zrealizowanie tego zamówienia jeszcze w tym roku.

70 tys. km na zielonym paliwie

W Warszawie od ponad pół roku trwają testy elektrycznego autobusu Yutong U12. W tym czasie zeroemisyjny 12-metrowy pojazd pokonał ponad 70 tys. km. Może on zabrać na pokład – w zależności od specyfikacji – ponad 90 pasażerów. Na jednym ładowaniu chiński Yutong U12 ma przejechać nawet 400 km – tyle, ile wynosi dzienna odległość pokonywana przez autobus. Zapewniają to baterie o odpowiedniej pojemności oraz rekuperator energii, który umożliwia odzyskiwanie jej podczas hamowania. W warunkach miejskich ma to szczególne znaczenie.

REKLAMA

Nowe e-autobusy wyposażono w technologie, które zapewniają bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę. Autobusy mają automatyczną klimatyzację, elektryczne ogrzewanie i ładowarki USB. Niskopodłogowa konstrukcja pojazdów odpowiada na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.

Ponadto wyposażenie autobusów obejmuje udogodnienia dla kierowcy, m.in. panoramiczny kokpit i zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem, a także pełną kontrolę – również zdalną – kluczowych parametrów.

150 chińskich autobusów w Polsce

Yutong Bus podaje, że jest największym globalnym dostawcą autobusów z 15-proc. udziałem w światowym rynku. Firma dostarcza autobusy elektryczne, hybrydowe i wodorowe, a także zasilane paliwem tradycyjnym do miast na wszystkich kontynentach. W 2022 r. chiński producent zakontraktował prawie 12 tys. pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczył już ponad 175 tys. autobusów.

W Polsce Yutong Bus zakontraktował i dostarczył już ponad 150 autobusów elektrycznych dla 20 samorządów z ośmiu województw. Elektryczne chińskie autobusy jeżdżą już m.in. w Białymstoku, Łomży i Polkowicach. Przedstawicielem chińskiego producenta w Polsce jest Busnex Poland. Oprócz dostawy zeroemisyjnych pojazdów firma zapewnia także kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe. We współpracy z Grupą DBK w Krakowie, Olsztynie i Białymstoku powstały trzy punkty serwisowe, a w Ostrołęce – magazyn części zamiennych.

Kolejne elektryczne Solarisy wjadą do stolicy

Warszawski przewoźnik zamówił także autobusy elektryczne od firmy Solaris. Do Warszawy trafi 12 autobusów Urbino 12 electric. Dołączą one do 152 zeroemisyjnych autobusów bateryjnych firmy Solaris obsługujących transport publiczny w stolicy. Umowa przewiduje realizację zamówienia w ciągu roku od jej zawarcia. To kolejna umowa na dostawę zeroemisyjnych pojazdów podpisana z podpoznańskim producentem. Obecnie firma realizuje zawarty w grudniu 2023 r. na 12 przegubowych Urbino 18 electric.

Warszawa dysponuje jedną z liczniejszych flot autobusów elektrycznych w Europie. Autobusy marki Solaris, które zasilają flotę stołecznego przewoźnika, stanowią ogromną większość warszawskich e-busów.

REKLAMA

Urbino 12 electric to najpopularniejszy model bateryjny producenta. Autobusy dla stołecznego przewoźnika będą wyposażone w silnik elektryczny, który energię będzie czerpał z baterii Solaris High Energy. Pojazdy będzie można ładować na dwa sposoby – za pomocą klasycznego złącza plug-in zlokalizowanego w zajezdniach, a także poprzez pantografy umieszczone na trasach. Pojazdy będą klimatyzowane za pomocą urządzeń CO2 z funkcją grzania pompą ciepła.
.

.

Solarisy na europejskich ulicach

Jak podaje Solaris, autobusy elektryczne jego produkcji są obecne już w 57 polskich miastach – łącznie jest ich prawie 700. Niebawem także mieszkańcy Legnicy wsiądą do e-busów marki Solaris. Gmina kupi sześć zeroemisyjnych pojazdów. Umowa obejmuje dostawę modelu Urbino 12 electric wraz z systemem ładowania plug-in. W czerwcu br. do Legnicy trafi pięć bateryjnych autobusów Urbino i trzy ładowarki.

Firma realizuje też zagraniczne zamówienia na pojazdy elektryczne m.in. do NiemiecHiszpanii Włoch.

Zamówienia na kolejne ponad 700 elektrycznych autobusów Solarisa są już zakontraktowane z terminem realizacji na lata 2024-2025.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

zamiast kupować solarisy i wspierać polski rynek to kupują chińszczyzne

Trzaskowski dobrze robi ale nie Polakom i Polsce. Drugi Tusk.

„polak” – Solaris nie ma polskiego właściciela, tylko hiszpańskiego, kilka lat temu PFR nie chciał odkupić akcji od Solange, więc no. Ewentualnie Autosan 🥴

Zygi – a ty masz Mantę, Kruger -Matz, czy jakiś chiński sprzęt? I pewnie volkswagenem jeździsz.

Jak można wspierać mega-dyktaturę zagrażającą światu? Mam nadzieję, że Bocheński to ukróci!

Chińskie najlepsze. Już widzę jak Biden sankcje nakłada i krzyczy, kupujcie nasze, tylko nasze , gorsze.

Polscy „patryjoci” jak zwykle na straży porządku, mentalnie dalej w PRL chcą budować narodowo-socjalistyczny cud gospodarczy. A w kieszeni Xiaomi, w salonie tv szajsung, pod blokiem passat kupiony od niemca bo taniej. Najlepiej wozić ludzi na taczkach – byle były Polskie – nasze narodowe.

Jakie to jest 0- emisyjne ? A prąd z powietrza bierze ??? Czy z elektrowni opalanych weglem ???? Bzdety

Ale fabryka Solaris w Polsce i tu podatki itd ,

Duda@ Mam Kruger Matz telefon a to i tak chiński

Niedawno odwiedziłem Chiny. Ich autobusy są lepsze niż niemieckie, a produkowane przez nich samochody elektryczne są inteligentne. W dzisiejszych czasach produkty technologiczne produkowane w Chinach nie są już synonimem taniości. Przyjaciele, wierzycie w to? Widziałem, jak używali dronów do dostarczania żywności w Shenzhen w Chinach.Obie chińskie firmy BYD i Yutong spełniają standardy UE, a jeśli mogą zapewnić Polakom lepsze życie, to dlaczego nie?

Prawie wszystkie drony używane na Ukrainie produkowane są w Chinach, a najpopularniejszym jest DJI w Shenzhen w Chinach. Chińskie samochody BYD weszły także na rynek niemiecki i belgijski. Zatem wejście chińskich autobusów elektrycznych do Polski nie jest niczym nowym. . . .

Tylko szkoda że jak już podatki, to samorządy ściągają (z PIT i CIT) tylko od firm produkujących w Polsce i ich polskich pracowników, a nie chińskich!
Gdyby by nie było polskich (lub produkujących w Polsce) firm, które produkują elektryczne autobusy to bym jeszcze zrozumiał, ale przecież są.

Za takie decyzję powinien pies globalistów wisieć na latarni ku przestrodze dla wszystkich sprzedajnych urzędasów.

Możemy narzekać na łamanie praw człowieka i ograniczanie wolności w Chinach. Możemy narzekać na komunizm w państwie środka. Ale faktem jest to że tam politycy nie muszą patrzeć krótkowzrocznie od wyborów do wyborów, bo od dekad rządzi chińska partia ludowa. Co pozwala im na długofalowe planowanie, co jak widać przynosi efekty. Do tego jeszcze nie są skrępowani biurokracją jak w unii. Więc produkują dużo, tanio, i nawet dobrze. Do tego przeprowadzają masową elektryfikację, choć wciąż wspomagają się tanim węglem. Efekt jest taki, że w XXI wieku to Chiny będą przewodzić światu, a nie „biały zachód”.

Dlaczego kupujemy autobusy elektryczne? A, bo dbamy o klimat. A dlaczego kupujemy w Chinach? No bo tanie. A dlaczego tanie? Bo Chinczycy mają w d.. klimat i bzdurne opodatkowywanie CO2 i stawiają na tanią energię. A przynajmniej będzie tanie w użtkowaniu? Nie, bo mamy drogi prąd z węgla i płacimy ofiarę na boga klimatu. Kółko zamknięte, swiat się śmieje, głupi Europejczyk traci i daje zarabiać innym.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA