Wodorowe Solarisy pojadą w kolejnym niemieckim mieście
Solaris dostarczy swoje autobusy zasilane wodorem do kolejnego niemieckiego miasta. Dostawy 23 modeli Urbino hydrogen zaplanowano na lata 2024-2025.
Operator transportu publicznego Lokale Nahverkehrsgesellschaft mbH Krein Gross-Gerau (LNVG) podpisał kontrakt na dostawę 23 autobusów wodorowych Urbino hydrogen marki Solaris. To pierwsze zamówienie Solarisa od tego klienta. Do Gross-Gerau 15 standardowych modeli Urbino 12 hydrogen trafi do listopada 2024 r., a 8 przegubowych Urbino 18 hydrogen – do połowy 2025 r.
Bezemisyjna flota autobusowa do 2030
LNVG testuje technologię wodorową w transporcie publicznym już od kilku lat. Operator zamierza do 2030 r. wyposażyć swój tabor w bezemisyjne autobusy. Podpisany właśnie kontrakt na autobusy wodorowe Solaris Urbino hydrogen w znacznym stopniu przybliży przewoźnika do realizacji tego celu. Projekt finansuje niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu.
Autobusy, które za kilka miesięcy trafią na ulice Gross-Gerau, zasilane będą energią z ogniwa paliwowego o mocy odpowiednio 70 kW i 100 kW. Jednostkę napędową w wodorowych Solarisach stanowić będzie elektryczny silnik trakcyjny. Zamówione pojazdy wyposażone zostaną w baterie Solaris High Power, które pełnić będą również funkcję dodatkowego magazynu energii elektrycznej.
Komfortowe przejazdy zapewnią wydajna klimatyzacja z pompą ciepła, nowoczesny system informacji dla pasażerów i rozbudowany system monitoringu. Pracę kierowcy wesprą zaawansowane systemy wsparcia (ADAS), m.in. wykrywające pieszych i rowerzystów w tzw. martwym polu. Bieżącą eksploatację ułatwi autorski system eSConnect Solarisa, przeznaczony do monitorowania parametrów pojazdów oraz zarządzania flotą.
Wodorowe autobusy na niemieckich drogach
Gross-Gerau jest kolejnym po Kolonii, Duisburgu i Essen niemieckim miastem, które inwestuje w wodorowy tabor komunikacji miejskiej. Na wodorowe autobusy Solarisa zdecydował się także Hamburg. Hamburger Hochbahn zamówił pięć autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen napędzanych energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 70 kW. Solaris otrzymał także zamówienie na autobusy wodorowe od niemieckiego przewoźnika Rheinbahn Düsseldorf.
Urbino hydrogen zamówili także klienci z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch. Firma dostarczyła dotychczas ponad 3 tys. autobusów z napędami elektrycznym i wodorowym.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.