Wodorowe Solarisy dla kolejnego niemieckiego miasta
Miejski przewoźnik w Essen złożył zamówienie na produkowane w Polsce wodorowe autobusy Solarisa. Zdecydował się na obie wersje wodorowych Solarisów – Urbino 12 hydrogen i Urbino 18 hydrogen.
Ruhrbahn GmbH, niemiecki przewoźnik, zamówił dziewięć autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen i dziesięć Urbino 18 hydrogen. Zamówione autobusy będą wyposażone w centralne silniki elektryczne i ogniwa wodorowe, generujące energię elektryczną na pokładzie pojazdów. Pojazdy o długości 12 metrów napędzane będą energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 70 kW, a 18-metrowe – 1oo kW.
Oba modele będą wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa ADAS. Będą także wyposażone w baterie Solaris High Power, które mają za zadanie wspieranie ogniwa w czasie wzmożonej aktywności.
Pojazdy będą klimatyzowane za pomocą urządzeń CO2 z funkcją grzania pompą ciepła. Dodatkowo w autobusach znajdą się ładowarki USB oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej. Nad bezpieczeństwem pasażerów i kierowców czuwać będą rozwiązania GSR2, m.in. asystent skrętu i asystent hamowania.
Przewoźnik zdecydował się ponadto na autorskie narzędzie Solaris – eSConnect – umożliwiające pełny dostęp do informacji niezbędnych do oceny wydajności pojazdów oraz planowania ich dalszej eksploatacji.
Dostawy zeroemisyjnych autobusów marki Solaris pojazdów zaplanowano są na lata 2024 i 2025. Będą to pierwsze Solarisy na ulicach Essen.
Autobusy wodorowe w Europie
W Europie stale rośnie zainteresowanie technologią wodorową, zwłaszcza w zastosowaniu jej w zeromisyjnym transporcie. Solaris jest znaczącym producentem autobusów na wodór, a jego portfel zamówień obejmuje ponad 700 pojazdów. 180 takich autobusów już obsługuje europejskie miasta, a dostawę kolejnych 530 zaplanowano na najbliższe miesiące.
Niemiecki rynek wykazuje się szczególną aktywnością, inwestując w wyposażanie swoich flot w wodorowe autobusy. Urbino hydrogen już kursują w takich miastach jak Kolonia, Wuppertal, Hofolding, Weimar, Frankfurt, Gross-Zimmern, a także w aglomeracji Monachium.
W realizacji są kolejne kontrakty, m.in. dla Aschafenburga czy Güstrow. Także przewoźnik transportu zbiorowego w niemieckim Duisburgu zamówił autobusy wodorowe marki Solaris. Dostawy 25 autobusów Urbino hydrogen odbędą się w latach 2024-2025. Wodorowe autobusy z Polski trafią także do Düsseldorfu.
Na wodorowe autobusy Solarisa zdecydował się także inny miejski niemiecki przewoźnik. Zeroemisyjne pojazdy wyjadą na ulice Hamburga w drugim kwartale 2024 r.
Także Włosi stawiają na rozwój zeroemisyjnej mobilności, uzupełniając miejski tabor o autobusy wodorowe. W Wenecji i okolicach jeżdżą już cztery Urbino 12 hydrogen. W ubiegłym roku producent podpisał kolejne kontrakty mi.in. na dostawy autobusów wodorowych do Wenecji. Również Bolonia niedawno złożyła zamówienie na zeroemisyjne wodorowce. Autobusy trafią do Bolonii i Ferrary w latach 2024-2026.
W 2022 r. Solaris wygrał także przetarg na dostawę pięciu wodorowych Urbino 12 hydrogen do stolicy Majorki, Palma de Mallorca.a
Bezemisyjne autobusy w Polsce
Także w Polsce są miasta zainteresowane wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym do swoich flot. To m.in. Rybnik i Poznań, który zamówił 25 autobusów wodorowych. O dużym zainteresowaniu wodorowymi pojazdami świadczy duża liczba wniosków o dofinansowanie autobusów zasilanych wodorem, które złożono w programie Zielony Transport Publiczny.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.