Rekord Tesli nie wystarczył, by utrzymać pozycję lidera
Chiński producent samochodów BYD, który zdobywa coraz większą popularność na rynku pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, właśnie wyprzedził Teslę – dotychczasowego lidera w produkcji elektryków.
W ostatnim kwartale 2023 r. firma BYD Auto wyparła Teslę z pozycji największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych. Chiński producent samochodów podał, że w ostatnich trzech miesiącach 2023 r. sprzedał rekordową liczbę 526 409 pojazdów zasilanych wyłącznie energią elektryczną, czyli o 60 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 r.
Z kolei Tesla poinformowała, że w październiku, listopadzie i grudniu dostarczyła łącznie 484 507 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o prawie 20 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. i jest kwartalnym rekordem. Mimo że czwarty kwartał był dla Tesli bardzo dobry, nie pomogło to w utrzymaniu pierwszej pozycji na światowym rynku.
Tesla zwiększyła produkcję
W ubiegłym roku sprzedaż Tesli wzrosła o 38 proc. r/r (do 1,81 mln sprzedanych aut), a produkcja zwiększyła się o 35 proc. r/r (do 1,85 mln aut).
Produkcja / sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych Tesli w 2023 r.:
- Model 3/Y: 1 775 159 / 1 739 707
- Inne modele: 70 826 / 68 874
- Razem: 1 845 985 / 1 808 581
Produkcja / sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych Tesli wyłącznie w czwartym kwartale 2023 r.:
- Model 3/Y: 476 777 / 461 538
- Inne modele: 18 212 / 22 969
- Razem: 494 989 / 484 507
Powyższe dane są na razie szacunkowe. Tesla powinna je potwierdzić, publikując raport finansowy za czwarty kwartał 2023 r. Ma to nastąpić w dniu 24 stycznia br.
Duży wzrost sprzedaży BYD
W grudniu BYD po raz kolejny ustanowił światowy rekord sprzedaży w segmencie określanym jako NEV (new energy vehicles), który obejmuje pojazdy zasilane wyłącznie akumulatorami i hybrydy. BYD osiągnął cel 3 mln sprzedanych aut, czyli sprzedał o 62 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak podaje firma, niemal 1,6 mln sprzedanych aut było napędzanych wyłącznie energią elektryczną.
Sprzedaż samochodów osobowych typu plug-in Grupy BYD od początku roku (wolumen, zmiana r/r):
- BEV: 1 574 822 (wzrost o 73 proc.)
- PHEV: 1 438 084 (wzrost o 52 proc.)
- Razem: 3 012 906 (wzrost o 62 proc.)
Od baterii do samochodu
Założona w 1995 r. w chińskim Shenzen firma BYD zasłynęła jako producent baterii stosowanych w smartfonach, laptopach i innym sprzęcie elektronicznym, które stanowiły konkurencję dla droższych produktów importowanych z Japonii. Analitycy twierdzą, że właśnie tej pierwotnej działalności chiński producent zawdzięcza swój sukces. Baterie stanowią bowiem najdroższe komponenty pojazdów elektrycznych, a ich produkcja w ramach grupy BYD pozwala na zredukowanie kosztów aut elektrycznych. Wielu konkurentów BYD w dużej części polega na zewnętrznych dostawcach.
W 2002 r. firma rozpoczęła sprzedaż swoich akcji na giełdzie i zdywersyfikowała działalność, przejmując upadającego państwowego producenta samochodów – firmę Qinchuan Automobile Company i skupiając się na produkcji aut elektrycznych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o. o.
Porównywanie gruszek z jabłkami.