REKLAMA
 
REKLAMA

Rekord Tesli nie wystarczył, by utrzymać pozycję lidera

Rekord Tesli nie wystarczył, by utrzymać pozycję lidera
Fot. Gramwzielone.pl

Chiński producent samochodów BYD, który zdobywa coraz większą popularność na rynku pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, właśnie wyprzedził Teslę – dotychczasowego lidera w produkcji elektryków.

W ostatnim kwartale 2023 r. firma BYD Auto wyparła Teslę z pozycji największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych. Chiński producent samochodów podał, że w ostatnich trzech miesiącach 2023 r. sprzedał rekordową liczbę 526 409 pojazdów zasilanych wyłącznie energią elektryczną, czyli o 60 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 r.

Z kolei Tesla poinformowała, że ​​w październiku, listopadzie i grudniu dostarczyła łącznie 484 507 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o prawie 20 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. i jest kwartalnym rekordem. Mimo że czwarty kwartał był dla Tesli bardzo dobry, nie pomogło to w utrzymaniu pierwszej pozycji na światowym rynku.

REKLAMA

Tesla zwiększyła produkcję

W ubiegłym roku sprzedaż Tesli wzrosła o 38 proc. r/r (do 1,81 mln sprzedanych aut), a produkcja zwiększyła się o 35 proc. r/r (do 1,85 mln aut).

Produkcja / sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych Tesli w 2023 r.:

  • Model 3/Y: 1 775 159 / 1 739 707
  • Inne modele: 70 826 / 68 874
  • Razem: 1 845 985 / 1 808 581

Produkcja / sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych Tesli wyłącznie w czwartym kwartale 2023 r.:

REKLAMA

  • Model 3/Y: 476 777 / 461 538
  • Inne modele: 18 212 / 22 969
  • Razem: 494 989 / 484 507

Powyższe dane są na razie szacunkowe. Tesla powinna je potwierdzić, publikując raport finansowy za czwarty kwartał 2023 r. Ma to nastąpić w dniu 24 stycznia br.

Duży wzrost sprzedaży BYD

W grudniu BYD po raz kolejny ustanowił światowy rekord sprzedaży w segmencie określanym jako NEV (new energy vehicles), który obejmuje pojazdy zasilane wyłącznie akumulatorami i hybrydy. BYD osiągnął cel 3 mln sprzedanych aut, czyli sprzedał o 62 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak podaje firma, niemal 1,6 mln sprzedanych aut było napędzanych wyłącznie energią elektryczną.

Sprzedaż samochodów osobowych typu plug-in Grupy BYD od początku roku (wolumen, zmiana r/r):

  • BEV: 1 574 822 (wzrost o 73 proc.)
  • PHEV: 1 438 084 (wzrost o 52 proc.)
  • Razem: 3 012 906 (wzrost o 62 proc.)

Od baterii do samochodu

Założona w 1995 r. w chińskim Shenzen firma BYD zasłynęła jako producent baterii stosowanych w smartfonach, laptopach i innym sprzęcie elektronicznym, które stanowiły konkurencję dla droższych produktów importowanych z Japonii. Analitycy twierdzą, że właśnie tej pierwotnej działalności chiński producent zawdzięcza swój sukces. Baterie stanowią bowiem najdroższe komponenty pojazdów elektrycznych, a ich produkcja w ramach grupy BYD pozwala na zredukowanie kosztów aut elektrycznych. Wielu konkurentów BYD w dużej części polega na zewnętrznych dostawcach.

W 2002 r. firma rozpoczęła sprzedaż swoich akcji na giełdzie i zdywersyfikowała działalność, przejmując upadającego państwowego producenta samochodów – firmę Qinchuan Automobile Company i skupiając się na produkcji aut elektrycznych.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o. o.

REKLAMA
Komentarze

Porównywanie gruszek z jabłkami.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA