NFOŚiGW dopłacił ponad 370 mln zł do leasingu elektryków
Lider wśród firm oferujących leasing pojazdów z napędem elektrycznym złożył do Banku Ochrony Środowiska ponad 25 proc. wszystkich wniosków o dotacje. Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią mniejszość firm zainteresowanych programem, jednak i ten segment coraz częściej włącza elektryki do swojej floty.
Mój Elektryk to program realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w którym za ścieżkę leasingową odpowiada Bank Ochrony Środowiska (BOŚ). Ta część programu – przeznaczona dla firm i przedsiębiorców korzystających z pojazdów elektrycznych w ramach wynajmu i leasingu – ruszyła w listopadzie 2021 r. (dla osób fizycznych w lipcu 2021 r.).
Po dwóch latach od uruchomienia ścieżki leasingowej Mojego Elektryka BOŚ przyjął ponad 12,5 tys. wniosków. Ich łączna wartość przekracza 409 mln zł. O ponad 25 proc. tej kwoty ubiegał się, w imieniu swoich klientów, Arval Service Lease Polska, spółka z Grupy BNP Paribas.
Jak dotąd zarząd NFOŚiGW, finansujący program, przyznał dotychczas dotacje o wartości ponad 376 mln zł do leasingu i wynajmu prawie 11,3 tys. elektrycznych osobówek i i dostawczaków.
Ponad 2,5 tys. wniosków od jednej firmy
Arval Service Lease Polska złożyła do NFOŚiGW wnioski o dotację do ponad 2,5 tys. samochodów elektrycznych. Fundusz rozpatrzył pozytywnie jak dotąd 2266 z nich.
Nasi klienci bardzo chętnie wybierają pojazdy objęte dofinansowaniem z programu Mój Elektryk. Zainteresowanie autami lokalnie niskoemisyjnymi dotyczy w równym stopniu samochodów osobowych i dostawczych. Mniej więcej jedna trzecia przyznanych dotacji trafiła do klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw – komentuje Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager, Arval Service Lease Polska.
Arval od stycznia do końca października 2023 r. zarejestrował 939 nowych pojazdów elektrycznych. To ponad połowa wszystkich elektryków zarejestrowanych przez firmy z branży car fleet management w Polsce. Łącznie w swojej flocie Arval ma ponad 3 tys. samochodów elektrycznych, w tym 1375 pojazdów dostawczych eLCV.
Stymulujący program
Jak wskazuje Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych w BOŚ, Mój Elektryk był mocnym impulsem do rozwoju niskoemisyjnego transportu w Polsce.
Sukces programu, o którym świadczy niesłabnące zainteresowanie dotacjami oraz skala wypłaconych dotąd środków, to także efekt bardzo dobrej współpracy z naszymi partnerami, czyli Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz firmami leasingowymi – mówi Marek Szczepański.
Według Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA, na koniec października br. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 52 327 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Od początku tego roku do końca października przybyło 18 912 takich pojadów, co jest wzrostem o o 55 proc. względem analogicznego okresu 2022 r.
Arval podkreśla, że jako jedna z pierwszych firm z branży wynajmu pojazdów podpisał umowę z BOŚ, włączając się w nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej programu. Obecnie na liście firm obsługujących program Mój Elektryk we współpracy z BOŚ jest 16 podmiotów.
Ile pieniędzy na program Mój Elektryk?
Obecnie pula środków przeznaczonych przez NFOŚiGW na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów elektrycznych wynosi 500 mln zł. Początkowo fundusz przeznaczył na jego realizację 250 mln zł, po czym – w maju br. – zaakceptował wniosek BOŚ o zwiększenie ilości środków na wynajem i leasing elektryków. Dołożono wówczas 150 mln zł, łącznie więc do rozdysponowania było 400 mln zł.
Kolejna zmiana nastąpiła w listopadzie br. W połowie zeszłego miesiąca NFOŚiGW zwiększył pulę środków na ścieżkę leasingową Mojego Elektryka o kolejne 100 mln zł – w sumie do 500 mln zł.
[artykuł edytowany]
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
czy autor przeczytał swój artykuł – bo chyba zauważył by pomyłkę w :
” Początkowo fundusz przeznaczył na jego realizację 250 tys. zł, po czym – w maju br. – zaakceptował wniosek BOŚ o zwiększenie ilości środków na wynajem i leasing elektryków. Dołożono wówczas 150 tys. zł, łącznie więc do rozdysponowania było 400 tys. zł.”
Na dopłatę z programu ” Mój elektryk ” czekamy od października 2022. Taki jest ten program !!!
Tu opisują dopłąty do zakupu gotowych pojazdów a nie do rozwoju produkcji w kraju. Porównajcie z artykułem https://www.gramwzielone.pl/woddor/20169797/ruszyla-masowa-produkcja-elektrolizerow-w-berlinie gdzie piszą „Nowe linie produkcyjne dla elektrolizerów [1GW rocznie] zajmują powierzchnię 2 tys. m2. Kosztowały około 30 mln euro.”. Powtórzę: 30mln za fabrykę produkującą masowo produkt najwyższej potrzeby.