Rośnie import samochodów elektrycznych i hybrydowych
Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat) podał dane na temat sprzedaży samochodów elektrycznych i hybrydowych w Unii Europejskiej w ostatnich pięciu latach.
W latach 2017–2022 handel samochodami elektrycznymi i hybrydowymi w Unii Europejskiej odnotował znaczny wzrost. W ubiegłym roku 42 proc. całkowitej liczby importowanych do UE samochodów stanowiły samochody elektryczne i hybrydowe, co oznacza wzrost o 35 punktów procentowych (pp.) w porównaniu z 2017 r.
Równie wyraźną zmianę odnotowano w unijnym eksporcie tego typu pojazdów, który w 2022 r. wzrósł o 24 pp., osiągając 26 proc. całkowitej liczby wyeksportowanych samochodów w stosunku do eksportu w 2017 r. (2 proc. ogółu).
Udział samochodów hybrydowych bez wtyczki (typu non-plug-in) w całkowitym imporcie samochodów na teren UE wzrósł z 6 proc. w 2017 r. do 21 proc. w 2022 r. W tym samym czasie eksport tego typu pojazdów wzrósł z 0,4 proc. do 13 proc.
Według danych Eurostatu w 2022 r. samochody w pełni elektryczne stanowiły 15 proc. w całkowitej liczbie importowanych samochodów (+14 pp. w porównaniu z 2017 r.) oraz 9 proc. w liczbie pojazdów eksportowanych (+8 pp. w porównaniu z 2017 r.).
Samochody hybrydowe typu plug-in stanowiły 7 proc. (+6 pp.) importu samochodów i 4 proc. unijnego eksportu (+3 pp.).
Koszty importu i eksportu hybryd i elektryków
Jak podaje Eurostat, w 2022 r. w Unii Europejskiej wydano łącznie 37 mld euro na import samochodów hybrydowych i elektrycznych z krajów spoza UE. Stanowi to wzrost o 27 proc. w porównaniu z 2021 r. (29,1 mld euro).
Wartość importu samochodów hybrydowych typu non-plug-in wyniosła 16,0 mld euro, samochodów w pełni elektrycznych – 12,6 mld euro, a samochodów hybrydowych typu plug-in – 8,4 mld euro.
Eksport tych samych pojazdów do krajów spoza UE wyniósł łącznie 59,1 mld euro. Stanowi to wzrost o 41 proc. w porównaniu z 2021 r. (42 mld euro). Eksport samochodów hybrydowych typu non-plug-in wyniósł 28,5 mld euro, samochodów w pełni elektrycznych sięgnął 22,4 mld euro, a samochodów hybrydowych typu plug-in – 8,1 mld euro.
Królują hybrydy
W kategorii samochodów hybrydowych i elektrycznych najchętniej kupowano hybrydy typu non-plug-in. Wśród krajów spoza UE, z których najchętniej importowano samochody hybrydowe tego typu, znalazły się: Wielka Brytania z kwotą 3,4 mld euro (co odpowiada 21 proc. całkowitego importu samochodów hybrydowych typu non-plug-in na teren UE), Japonia (2,8 mld euro, 18 proc. udziału) i Turcja (2,5 mld euro, 15 proc. udziału).
Z kolei pod względem unijnego eksportu aut z napędami całkowicie i częściowo elektrycznymi trzy główne kraje spoza Unii Europejskiej to: Stany Zjednoczone (8,7 mld euro, 30 proc. udziału), Wielka Brytania (4,5 mld euro, 16 proc. udziału) i Norwegia (4,3 mld euro, 15 proc udziału).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Gdzie liczby? Procenty nic nie mowią