REKLAMA
 
REKLAMA

Kolejne miasto zamówiło wodorowe Solarisy

Kolejne miasto zamówiło wodorowe Solarisy
Fot. Solaris

Przewoźnik Azienda Veneziana della Mobilita (AVM) zamówił autobusy wodorowe marki Solaris. To jeden z większych w Europie kontraktów na dostawy autobusów wodorowych.

Kolejnym włoskim miastem, które postawiło na rozwój bezemisyjnej mobilności, inwestując w autobusy bateryjne i wodorowe, jest Wenecja. W mieście i okolicach jeździ już 30 bateryjnych Solarisów Urbino 12 electric i cztery wodorowe Urbino 12 hydrogen. Teraz AVM zamówiło w firmie Solaris 90 pojazdów wodorowych. 75 z nich będzie w wersji 12-metrowej, a 15 – w wersji przegubowej.

Zgodnie z umową pierwsze pojazdy trafią do Wenecji w listopadzie 2025 r. Dostawy zakończą się na początku 2026 r. Kontrakt przewiduje możliwość rozszerzenia tego zamówienia o tzw. opcję, która pozwoli domówić dodatkowo 18 pojazdów.

REKLAMA

Autobusy Solaris Urbino hydrogen to pojazdy całkowicie bezemisyjne, w których źródłem napędu jest wodór przekształcany w energię elektryczną. Nowoczesne autobusy cechują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu. 35 kg wodoru dla autobusu 12-metrowego i 50 kg dla pojazdu przegubowego pozwala na przejechanie minimum 350 km.

Nowym rozwiązaniem w autobusach wodorowych dla weneckiego przewoźnika będą zawory tankowania wodoru po obu stronach autobusów nad przednim nadkolem.

Autobusy wodorowe na europejskich drogach

W Europie rośnie zainteresowanie bezemisyjnym rozwiązaniem opartym na technologii wodorowej, a Solaris jest europejskim liderem w tym segmencie. Premiera pierwszego autobusu wodorowego spod znaku Solaris – 12-metrowej wersji Urbino hydrogen – miała miejsce w 2019 r. Od tego czasu dostawy i zawarte umowy objęły ponad 300 autobusów wodorowych – Solaris dostarczył już ponad 120 sztuk wodorowych Urbino, m.in. do operatorów transportu z Włoch, Niemiec, Holandii, Szwecji i Polski, a kolejne są w toku produkcji.

Niedawno największym w Europie zamówieniem na zeroemisyjne wodorowce pochwaliła się włoska Bolonia. Pierwsza partia autobusów trafi do Bolonii i Ferrary już w 2024 r. Pozostałe zamówione pojazdy Bolonia otrzyma w latach 2025-2026.

REKLAMA

Flotę wodorowych autobusów rozbudowuje także Kolonia, która już trzeci raz złożyła zamówienie na zeroemisyjne Solarisy. W tym mieście tabor autobusów napędzanych wodorem liczy już 35 pojazdów. W drugiej połowie 2024 r. flota powiększy się o 18 nowoczesnych autobusów w wersji przegubowej napędzanych energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 100 kW.

Kolonia nie jest jedynym niemiecki miastem, które inwestuje w wodorowy tabor komunikacji. Solaris dostarczy autobusy zasilane wodorem także do Duisburga. Flota miejskich autobusów powiększy się o 25 pojazdów, będą to pierwsze wodorowe autobusy w mieście. Dostawy zaplanowano na lata 2024-2025.

Zakończyły się już odbiory wodorowców zamówionych przez niemieckich klientów z regionu Górnej Bawarii. 10 Urbino 12 hydrogen trafiło do prywatnych przewoźników, uzupełniając flotę bezemisyjnego transportu publicznego w rejonach Monachium i Ebersberg.

Na wodorowe autobusy Solarisa zdecydował się także Hamburg. Hamburger Hochbahn zamówił pięć autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Dwunastometrowe pojazdy będą  napędzane energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 70 kW.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Super. Biorąc pod uwagę wielki smog w polskich miastach, miejmy nadzieję, że miasta w naszym kraju też powiększa flotę autobusów bezemisyjnych.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA