Wodorowe Solarisy pojadą we Włoszech
Włoski przewoźnik transportu publicznego zakupi wodorowe autobusy. 130 zeroemisyjnych pojazdów dostarczy firma Solaris.
W ramach tego zamówienia producent dostarczy 127 sztuk 12-metrowych Urbino 12 hydrogen do Bolonii i 3 sztuki do Ferrary. Opcja przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 140 pojazdów.
Bolonia i Ferrara dążą do tego, aby w 2030 r. cały miejski transport był całkowicie bezemisyjny. Ma w tym pomóc jeden z największych jak dotąd projektów wdrożenia autobusów wodorowych w Europie. Zamówienie 130 pojazdów zasilanych wodorem przybliży miasta do realizacji tego ambitnego celu.
350 km na jednym tankowaniu
Autobusy będą wyposażone w innowacyjny system wodorowy o najwyższych standardach bezpieczeństwa. Ogniwo wodorowe o mocy 70 kW będzie czerpać wodór z 5 kompozytowych zbiorników umieszczonych na dachu. Zatankowane do pełna pomieszczą 37,5 kg wodoru, co pozwoli na przejechanie przez autobus około 350 km.
Pierwsza partia 37 autobusów trafi do Bolonii i Ferrary już w 2024 r. Pozostałe zamówione wodorowce Bolonia otrzyma w latach 2025-2026.
Solaris jest jednym z europejskich liderów w zakresie rozwiązań e-mobility. Coraz bardziej znaczącym elementem bezemisyjnego portfolio producenta są pojazdy wodorowe. Dotychczas Solaris dostarczył już ponad 120 sztuk wodorowych Urbino, m.in. do operatorów transportu z Włoch, Niemiec, Holandii, Szwecji i Polski. Kolejne są w toku produkcji. W 2022 r. Solaris rozszerzył swoją wodorową ofertę o przegubowy autobus Urbino 18 hydrogen.
Największe dotychczas zamówienie na wodorowe autobusy Solarisa obejmowało dostawę 52 sztuk do niemieckiego powiatu Rostock, w landzie Meklemburgia-Pomorze Przednie.
Autobusy wodorowe w polskich miastach
W Polsce wśród miast zainteresowanych wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym są m.in. Rybnik i Poznań, który kupił 25 autobusów napędzanych wodorem. Na rosnące zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami zasilanymi energią z ogniwa paliwowego wskazuje duża liczba wniosków dotyczących dofinansowania autobusów zasilanych wodorem złożonych w programie Zielony Transport Publiczny.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.