Kolonia rozbudowuje flotę wodorowych Solarisów
Przewoźnik RVK z Kolonii po raz trzeci złożył zamówienie na wodorowe Solarisy. Flota autobusów napędzanych wodorem w tym mieście liczy już 35 pojazdów. Teraz dołączy do nich 18 nowoczesnych autobusów w wersji przegubowej.
Dostawy Solarisów do Kolonii zaplanowano na drugą połowę 2024 r. Obejmą one pojazdy o długości 18 metrów napędzane energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 100 kW.
Wybrany przez przewoźnika model Urbino 18 hydrogen każdorazowo może zostać zatankowany ponad 50 kg wodoru w stanie gazowym, przechowywanym w ośmiu butlach umieszczonych na dachu pojazdu. Zasięg pojazdu wynosi 350 km, a w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na energię elektryczną ogniwo paliwowe będą wspomagały dwie baterie typu Solaris High Power, o pojemności 30 kWh każda.
Autobusy będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy wspierające pracę kierowcy: system monitoringu i zdalnego zarządzania flotą eSConnect oraz system wykrywający obiekty znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu autobusu MobilEye Shield+. Ponadto działać w nich będzie klimatyzacja z funkcją grzania pompą ciepła oraz zaawansowany system monitoringu i informacji pasażerskiej.
Pojazdy Urbino 18 hydrogen zamówione przez Kolonię będą miały elektryczny silnik centralny. Każdy będzie wyposażony w napęd rozproszony. Brak klasycznej komory silnika wpłynie na rozmieszczenie siedzeń wewnątrz autobusu, umożliwiając efektywne wykorzystanie pojemności pojazdu.
Wodorowe Solarisy w Europie
Już ponad 120 pojazdów tego typu wspiera bezemisyjny transport publiczny w 15 europejskich miastach, a drugie tyle jest w trakcie produkcji. Oferowany od zeszłego roku przegubowy model Urbino 18 hydrogen cieszy się dużym zainteresowaniem i zyskuje kolejnych nabywców.
Kolonia nie jest jedynym niemiecki miastem, które inwestuje w wodorowy tabor komunikacji. Solaris dostarczy autobusy zasilane wodorem także do Duisburga. Flota miejskich autobusów powiększy się o 11 pojazdów Urbino 12 oraz 14 przegubowych Urbino 18. Będą to pierwsze wodorowe pojazdy w mieście. Dostawy 25 modeli Urbino hydrogen zaplanowano na lata 2024-2025. Przewoźnik transportu zbiorowego w Duisburgu dąży do transformacji swojej floty na całkowicie bezemisyjną do 2030 r.
Zakończyły się także odbiory autobusów wodorowych zamówionych przez niemieckich klientów z regionu Górnej Bawarii w kwietniu ubiegłego roku. Pięć Urbino 12 hydrogen trafiło do prywatnego przewoźnika Busreisen Ettenhuber GmbH, a drugie tyle do Martin Geldhauser GmbH & Co. KG. Nowoczesne autobusy uzupełnią flotę bezemisyjnego transportu publicznego w rejonach Monachium i Ebersberg.
Na wodorowe autobusy Solarisa zdecydował się także miejski przewoźnik w Hamburgu. Hamburger Hochbahn zamówił pięć autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy o długości 12 metrów napędzane będą energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 70 kW.
Na Urbino hydrogen zdecydowali się również klienci z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch. Solaris dostarczył dotychczas ponad 3 tys. autobusów z napędami wodorowymi i elektrycznymi.
Jak podaje Solaris, w 2022 r. sprzedał on łącznie 1492 pojazdy. Przychody spółki wyniosły prawie 700 mln euro. W całkowitej sprzedaży ponad połowę udziału miały autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe. Na koniec 2022 r. portfel zamówień obejmował 1369 pojazdów z dostawami zaplanowanymi na 2023 r., a przy uwzględnieniu również dostaw w kolejnych latach – 1648 sztuk.
Wodorowce w polskich miastach
W Polsce wśród miast zainteresowanych wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym są m.in. Poznań i Rybnik. Komunikacja Miejska w Rybniku odebrała niedawno pięć z 20 zamówionych miejskich autobusów wodorowych. Na wzrost zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami zasilanymi energią z ogniwa paliwowego wskazuje znaczna liczba wniosków na dofinansowanie autobusów zasilanych wodorem złożonych w programie Zielony Transport Publiczny.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Miejmy nadzieję, że więcej polskich i europejskich miast zdecyduje się na zakup autobusów wodorowych i elektrycznych.