Rośnie liczba e-autobusów w Europie. Polska firma liderem rynku
Po pierwszym półroczu 2023 r. Solaris znajduje się na pozycji lidera europejskiego rynku autobusów elektrycznych. Udział elektrycznych Solarisów w liczbie zarejestrowanych e-autobusów wynosi 16,4 proc.
Jak podaje Solaris, w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. w Europie zarejestrowano łącznie 2567 autobusów z napędem elektrycznym. Wśród nich jest 421 pojazdów marki Solaris.
Tym samym udział spółki kształtuje się na poziomie 16,4 proc. i daje firmie pierwsze miejsce w rankingu dostawców e-autobusów na rynek europejski za pierwsze półrocze 2023 r. Kolejny producent na liście – MAN – ma udział o 6,3 pkt proc. niższy.
Rekordowa dekada
Solaris podkreśla, że spółka może się pochwalić nie tylko tegorocznym sukcesem. Jeśli wziąć pod uwagę wszystkie dostarczone do krajów europejskich autobusy z napędem elektrycznym od 2012 do końca czerwca 2023 r., to Solaris jest największym dostawcą.
Według danych firmy segment e-autobusów w pierwszym półroczu br. wzrósł aż o 45 proc. w zestawieniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. W pierwszym półroczu 2022 r. odnotowano 1768 zarejestrowanych, a w pierwszej połowie 2023 r. – 2567.
Segment e-busów w Europie odpowiada za ponad 37 proc. wszystkich rejestracji autobusów miejskich. Ta liczba także się zwiększyła w ujęciu rok do roku – o 12,5 proc.
Ponad 20 państw
Solaris wylicza, że w ciągu 12 lat dostarczył ponad 2 tys. e-busów do odbiorców z ponad 20 państw. W podsumowaniu za ubiegły rok spółka informowała o osiągnięciu z całej działalności 696 mln euro przychodów. Rok 2022 był pierwszym w jej historii, w którym autobusy bateryjne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy przekroczyły połowę udziału w sprzedaży.
Łącznie w ubiegłym roku Solaris sprzedał 1492 pojazdy. Utrzymał pozycję europejskiego lidera w segmencie autobusów bezemisyjnych w okresie od 2012 do 2022 r. – z udziałem na poziomie 14,1 proc. W samym tylko 2022 r. miał drugą pozycję pod względem rejestracji autobusów bezemisyjnych, tj. bateryjnych i wodorowych.
Rok wcześniej natomiast spółka odnotowała największy udział w rynku autobusów bezemisyjnych w Europie. W 2021 r. wskaźnik ten osiągnął poziom 41 proc.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Bardzo dobry wynik. Miejmy nadzieję, że w Polsce też przybędzie autobusów elektrycznych.