REKLAMA
 
REKLAMA

Wodorowe Solarisy wkrótce w kolejnym mieście

Wodorowe Solarisy wkrótce w kolejnym mieście
fot. Solaris

Solaris dostarczy swoje autobusy zasilane wodorem do miasta na zachodzie Niemiec. Dostawy 25 modeli Urbino hydrogen zaplanowano na lata 2024-2025.

Przewoźnik transportu zbiorowego w niemieckim Duisburgu zamówił autobusy wodorowe marki Solaris, tym samym stawiając pierwszy krok na drodze do transformacji swojej floty na całkowicie bezemisyjną do 2030 roku. Flota miejskich autobusów powiększy się o 11 pojazdów Urbino 12 oraz 14 przegubowych Urbino 18.  To pierwsze wodorowe pojazdy w mieście.

Autobusy, które za kilka miesięcy trafią na ulice Duisburga, zasilane są energią z ogniwa paliwowego o mocy odpowiednio 70 kW i 100 kW. Jednostkę napędową w wodorowych Solarisach stanowi elektryczny silnik trakcyjny o mocy 160 kW w pojazdach dwunastometrowych i 240 kW w przegubowych. Autobusy będą wyposażone w baterie Solaris High Power, które pełnić będą także rolę dodatkowego magazynu energii elektrycznej.

REKLAMA

W pojazdach z napędem wodorowym energia elektryczna powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Te ciche pojazdy nie generują więc żadnych szkodliwych substancji do otoczenia. Jedynym produktem ubocznym eksploatacji Urbino hydrogen jest para wodna.

Komfortowe przejazdy zapewni wydajna klimatyzacja z pompą ciepła, a nad bezpieczeństwem czuwać będzie monitoring. Nowoczesny system informacji pasażerskiej pomoże optymalnie zaplanować podróż. Pracę kierowcy wesprą zaawansowane systemy wspomagania, m.in. wykrywając pieszych i rowerzystów w tzw. martwym polu i informując prowadzącego autobus sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi. W bieżącej eksploatacji pomoże opracowany przez Solarisa system monitorowania i zarządzania flotą autobusową.

REKLAMA

Duisburg jest kolejnym po Kolonii niemiecki miastem, które inwestuje w wodorowy tabor komunikacji miejskiej. Urbino hydrogen zakontraktowali także klienci z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch. Firma dostarczyła dotychczas ponad 3000 autobusów z napędami elektrycznymi i wodorowymi.

Jak podaje Solaris, w 2022 roku sprzedał on łącznie 1492 pojazdy, a przychody spółki wyniosły 696 mln euro. W całkowitej sprzedaży ponad połowę udziału miały autobusy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe. Na koniec 2022 rok portfel zamówień zawierał 1369 pojazdów z dostawami zaplanowanymi na 2023 rok, a uwzględniając również dostawy w kolejnych latach – łącznie 1648 sztuk.

Autobusy wodorowe w polskich miastach

W Polsce wśród miast zainteresowanych wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym są m.in. Poznań i Rybnik. Na rosnące zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami zasilanymi energią z ogniwa paliwowego wskazuje spora liczba wniosków dotyczących dofinansowania autobusów zasilanych wodorem złożonych w programie Zielony Transport Publiczny.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Wodór jest nieekonomiczny w starciu z napędami bateryjnymi/ bateryjnymi magazynami energii a jego wykorzystanie w gospodarce niebezpieczne dla klimatu. Dla przykładu: https://youtu.be/vvvAs2hD5mE?si=iJTTkFUQZlNLpX7f

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA