Konkurs dla samorządów. Do wygrania stacje ładowania
To będzie pierwszy w branży leasingowej ogólnopolski program grantowy dla samorządów. Przewiduje przekazanie i utrzymanie sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Projekt nazywa się „Razem dla eko-zmiany”i wystartował wczoraj. Za jego realizację odpowiadają Fundacja Santander Bank Polska i Santander Leasing. Do współpracy zaproszeni zostali GreenWay Polska i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Przedmiotem konkursu jest pełne finansowanie budowy minimum 16 stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz utrzymanie ich przez dwa lata. Na ten cel przeznaczona jest kwota 1 mln zł.
Dla kogo?
W programie mogą wystartować wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców na dzień ogłoszenia konkursu nie przekracza 100 tys.
– Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że obecnie jedną z głównych obaw kierowców przed użytkowaniem samochodów elektrycznych jest dostępność stacji ładowania. Zwłaszcza poza autostradami i dużymi aglomeracjami. Dlatego jako przedstawiciel branży leasingowej chcemy mieć wpływ na „łatanie” białych plam polskiej sieci elektromobilności, aby te obawy zmniejszać – mówi Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing.
Marzena Atkielska, prezes zarządu Fundacji Santander, zaznacza, że organizacja od lat współpracuje z samorządami m.in. przez programy grantowe.
– Rozwój infrastruktury stacji ładowania dla samochodów elektrycznych bardzo dobrze wpisuje się w strategię ESG Grupy Santander Bank Polska, która zakłada m.in. wspieranie klientów w zielonej transformacji i aktywne promowanie działań proekologicznych. Po programie grantowym „Tu mieszkam, tu zmieniam EKO”, realizowanym przez fundację od 2020 roku, to kolejna ekologiczna inicjatywa – wymienia Atkielska.
Coraz więcej pojazdów elektrycznych w Polsce
Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, podkreśla, że samorządy mogą odegrać bardzo istotną rolę lokalnych liderów zmiany.
– Nasze doświadczenia ze współpracy z samorządami, jak budowa ładowarek miejskich w Katowicach, są bardzo pozytywne – mówi Czyżewski. – To właśnie w strukturach samorządowych skumulowana jest wiedza dotycząca miejscowych uwarunkowań, pozwalająca na „uszycie na miarę” lokalnej infrastruktury, tak żeby odpowiadała potrzebom mieszkańców.
Według danych z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez PSPA, do 2030 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie miliona. Powiększy się także sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce – z około 5 tys. obecnie do prawie 100 tys. punktów w 2030 roku.
– W latach 2019–2022 liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wzrosła około 2,5-krotnie. Główna koncentracja infrastruktury – 56 proc. – przypada jednak na duże ośrodki miejskie liczące powyżej 100 tys. mieszkańców. W tym kontekście kluczowe jest większe zdywersyfikowanie lokalizacji ładowarek, tak aby przyspieszyć proces rozwoju floty samochodów elektrycznych w różnych częściach kraju – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
W tych regionach e-mobilność rośnie najszybciej
Elektromobilność nadal koncentruje się głównie w największych ośrodkach miejskich. Z „Polish EV Outlook 2023” wynika, że najwięcej samochodów elektrycznych – prawie 22 proc. całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2022 roku zanotowano tam również ponad 21 proc. nowych rejestracji BEV (aut w pełni elektrycznych). Około 26 proc. samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców: Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie.
Według analizy finansowania Santander Leasing wiodące pięć województw, w których przedsiębiorcy finansują najwięcej pojazdów elektrycznych, to: mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie, małopolskie i pomorskie.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.