Popularny model Toyoty zyska fotowoltaiczny dach
Toyota Motor Corporation wybrała dostawcę ogniw słonecznych do budowy dachu solarnego dla jednego ze swoich najlepiej sprzedających się modeli. Ogniwa mają wysoką sprawność.
Na nowej odsłonie modelu Prius PHEV, który w poprzednich wydaniach był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów japońskiego koncernu, pojawi się dach solarny. Ogniwa fotowoltaiczne do jego budowy dostarczyć ma japońska firma Kaneka z siedzibą w Tokio.
Przetestowane w terenie
Można zakładać, że wybór ogniw Kaneki nie jest przypadkowy. Producent samochodów miał okazję przetestować je już w swoim pierwszym w pełni elektrycznym modelu Toyota bZ4X. Najwyraźniej wdrożenie przebiegło pomyślnie – biorąc pod uwagę, że Prius to jeden z popularniejszych modeli Toyoty, wybór dostawcy ogniw słonecznych do budowy dachu solarnego musiał być decyzją przemyślaną.
Z komunikatu na stronie Kaneki dowiadujemy się, że producent dostarczy monokrystaliczne ogniwa krzemowe wykonane w technologii heterozłączowej (ang. Heterojunction, HJT) charakteryzujące się brakiem busbarów na przedniej stronie ogniwa (back-contact). Ogniwa mają zakrzywioną powierzchnię umożliwiającą montaż na karoserii pojazdu. Ich sprawność ma wynosić 26,63 proc., a powierzchnia pojedynczej sztuki to 180 cm2.
Z materiałów graficznych można wywnioskować, że dach został zaprojektowany w taki sposób, by ogniwa słoneczne zlewały się w jak największym stopniu z karoserią pojazdu i były na pierwszy rzut oka niewidoczne.
Nie znamy dokładnej mocy dachu solarnego, który Toyota zamierza montować na Priusie, brakuje także informacji, o ile wydłużony zostanie realny zasięg PHEV dzięki montażowi fotowoltaiki.
Solarne dachy coraz bardziej popularne
Toyota nie jest pierwszym producentem samochodów, które na dachach mają zainstalowane ogniwa fotowoltaiczne. Niedawno informowaliśmy o tym, że niemiecka firma ABT e-Line wprowadzi dach solarny do elektrycznej wersji jednego z najpopularniejszych samochodów Volkswagena.
Dach został zaprojektowany dla modelu ID. Buzz, który jest następcą popularnego w latach 50. i 60. ubiegłego wieku Volkswagena Type 2. Planowana moc szczytowa systemu to 600 Wp, co ma pozwolić na wydłużenie zasięgu elektryka do 3 tys. km rocznie.
Produkcja seryjna dachu solarnego dla ID. Buzz ma się rozpocząć się na początku przyszłego roku.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Brawo Toyota. Podwozie jeszcze macie wolne.
Naprawdę artykuł z kategorii SF, warto nie czystać.