NCBR wybrał dwa projekty polskich e-Vanów
Kolejny etap realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) konkursu e-Van został zakończony. Wybór polskiego pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym jest coraz bliżej finiszu.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakończyło trzeci etap przedsięwzięcia „E-van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego z wykorzystaniem środków unijnych w ramach programu Inteligentny Rozwój. Wykonawcy przeszli szczegółowe testy i zostali zakwalifikowani do czwartego, ostatniego etapu prac. Pojazdy dostawcze będą gotowe w ostatnim kwartale 2023 roku.
Przez ostatni rok dwaj wykonawcy – firmy Autobox Innovations Sp. z o.o. oraz Innovation AG Sp. z o.o. – opracowywali po dwa prototypy pojazdów oraz dokumentację techniczną zabudowy testowej. Zaprojektowane w ramach przedsięwzięcia pojazdy miały cechować się wysoką ładownością oraz zasięgiem min. 250 km przy jednoczesnej ładowności na poziomie 1000 kg.
W kwietniu firmy przedstawiły wyniki swoich prac, a powołany przez NCBR zespół rozpoczął testy, oceniając przygotowane prototypy. Obydwie konstrukcje przeszły testy pozytywnie i spełniły wymagania jakościowe, zatem do czwartego, ostatniego już etapu zakwalifikowali się obaj uczestnicy przedsięwzięcia. Jak podkreśla NCBR, już na tym etapie wykonawcy dysponują dopuszczeniem do ruchu swoich prototypów.
W czwartym etapie zadaniem wykonawców będzie uzyskanie homologacji swoich konstrukcji, a także budowa trzeciego prototypu pojazdu z dowolnie wybraną zabudową oraz przygotowanie samochodów do produkcji. Na realizację tych prac wykonawcy mogą otrzymać maksymalnie 3,25 mln zł.
3 lata prac nad elektrycznym pojazdem dostawczym
Celem przedsięwzięcia e-Van jest rozwój polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1.
Pojazd, który zostanie opracowany w ramach konkursu, ma się cechować niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem oraz nowoczesnym wyglądem. Powinien też bazować na uniwersalnej platformie jezdnej przeznaczonej pod różne zabudowy.
Przy wykorzystaniu finansowania uruchomionego w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych opracowane zostaną pojazdy dostawcze kat. N1 o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się wysokim zasięgiem przy ładowności co najmniej 1000 kg.
NCBR rozpoczęło realizację przedsięwzięcia w 2020 roku, a pojazd dostawczy ma być gotowy do produkcji na przełomie lat 2023/2024.
Przedsięwzięcie e-Van współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3. Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020, w ramach projektu pozakonkursowego pn.: „Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych”.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Wygląda jak więźniarka.
Dyzio – Ty wygladasz Jak przez okno