Solaris wyśle swoje wodorowce do Niemiec
Miejski przewoźnik w Hamburgu złożył zamówienie na wodorowe autobusy Solarisa. Zdecydował się na wersję Urbino 12 hydrogen.
Hamburger Hochbahn, niemiecki przewoźnik, zamówił pięć autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy o długości 12 metrów napędzane będą energią z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 70 kW.
Jak podaje producent, zamówione autobusy są nie tylko całkowicie bezemisyjne (jedynym produktem reakcji chemicznej w ogniwie wodorowym wykorzystanym w napędzie jest woda), ale też bardzo ciche. Każdy pomieści 70 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Przewoźnik wybrał wersję z zamkniętą kabiną kierowcy i klasycznym układem drzwi 2-2-2.
– Technologia ogniw paliwowych pozostaje ważną strategiczną opcją dla Hochbahn. Dzięki pięciu zamawianym teraz pojazdom po raz pierwszy w codziennej eksploatacji będziemy mogli użyć seryjnej produkcji autobusów wodorowych – powiedział Henrik Falk, prezes zarządu Hamburger Hochbahn AG.
Zeroemisyjne pojazdy mają zacząć jeździć po ulicach Hamburga w drugim kwartale 2024 roku.
Pierwszy wodorowiec Solarisa
Jak podaje Solaris, firma zaczęła rozwijać technologię wodorową w 2014 roku. Zaprezentowała wówczas model Urbino electric 18 hydrogen range extender. Jego debiut miał miejsce właśnie w Hamburgu, gdzie przewiózł pasażerów na tzw. linii innowacyjnej 109.
Urbino 12 hydrogen wchodzi w skład bezemisyjnej oferty Solarisa obok autobusów elektrycznych i trolejbusów. Ponadto we wrześniu 2022 producent zaprezentował przegubową wersję wodorowca – Urbino 18 hydrogen.
Firma na europejskim podium
Solaris poinformował, że w 2022 roku po raz pierwszy w historii spółki autobusy bateryjne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy przekroczyły ponad połowę udziału w sprzedaży. Łącznie firma sprzedał 1492 pojazdy, wśród nich bezemisyjne stanowiły 55 proc.
Przychody spółki wyniosły 696 mln euro. Utrzymała ona pozycję europejskiego lidera w segmencie autobusów bezemisyjnych w okresie od 2012 do 2022 roku – łączny udział na koniec 2022 roku wyniósł 14,1 proc.
Na podstawie rejestracji w samym tylko 2022 roku Solaris uzyskał drugą pozycję na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych, tj. bateryjnych i wodorowych – z udziałem w rynku na poziomie 11,2 proc.
Rok wcześniej – w 2021 – udział pojazdów z napędami alternatywnymi w całkowitej sprzedaży Solarisa wyniósł 41 proc. Spółka odnotowała wówczas największy udział w europejskim rynku autobusów bezemisyjnych – na poziomie 15,1 proc.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Czy ten wodór się nie spala tak jak gaz w silniku? Produkuje prąd, a silnik jest elektryczny? Nigdzie tego nie piszą, tak jakby silnik działał na wodór? Możliwe to?