Zakaz sprzedaży aut spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r.
Parlament Europejski zatwierdził nowe cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych jako element pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55). Wśród przyjętych postanowień jest wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych, które emitują CO2.
Stosunkiem głosów 340 do 279 (przy 21 głosach wstrzymujących) europosłowie zatwierdzili porozumienie z Radą w sprawie zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.
Jak informuje Parlament Europejski, nowe przepisy torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku (unijny cel polegający na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100% w stosunku do roku 2021).
Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55% dla samochodów osobowych oraz 50% dla samochodów dostawczych.
Nowe rozporządzenie przewiduje przygotowanie przez Komisję Europejską metodyki przekazywania i oceny danych o emisjach CO2 w całym cyklu życia pojazdów osobowych i dostawczych sprzedawanych na rynku unijnym
Do grudnia 2026 Komisja ma monitorować rozbieżności między dopuszczalnymi wartościami emisji a danymi dotyczącymi rzeczywistego zużycia paliwa i energii. Będzie też składać sprawozdania z metod dostosowania indywidualnych emisji CO2 producentów i proponować dalsze działania w tym zakresie. Ponadto od 2025 roku co dwa lata KE ma publikować sprawozdanie, w którym oceni postępy w dążeniu do bezemisyjnego ruchu drogowego.
W przypadku małego wolumenu produkcji w roku kalendarzowym (od tysiąca do 10 tysięcy nowych samochodów osobowych lub od tysiąca do 22 tysięcy nowych samochodów dostawczych) producenci będą mogli uzyskać zwolnienie z tych przepisów do 2035 roku – natomiast producenci wytwarzający mniej niż tysiąc nowych pojazdów rocznie będą nadal z nich zwolnieni.
Parlament Europejski zapewnia, że obecny mechanizm zachęt dotyczący pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV) zostanie tak zmodyfikowany, aby odpowiadał oczekiwanym tendencjom w sprzedaży.
„Mechanizm ten obecnie nagradza producentów sprzedających więcej takich pojazdów (o poziomie emisji od zera do 50g CO2/km, takich jak samochody elektryczne i wysokowydajne samochody hybrydowe typu plug-in) niższymi celami emisji CO2. Odsetek ZLEV na lata 2025–2029 wynosi 25% sprzedaży nowych samochodów i 17% sprzedaży nowych samochodów dostawczych. Jednak począwszy od 2030 zachęty te będą zniesione” – informuje PE.
Po głosowaniu na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego nowe regulacje będzie musiała jeszcze zatwierdzić Rada. Następnie zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Polskie cel to opuscic UE do 2030 roku
@Olo: po polsku to Ty radziecki nawet dobrze pisać nie umiesz.
Ja z Ukrainy tutaj wyraznie widac zachodnie szalenstwo, radzieckie to wy samochody bedzieta miec
olo – twoj cel to poszukac zaginionego mozgu w celu jego uzycia
producenci wytwarzający mniej niż tysiąc nowych pojazdów rocznie będą nadal z nich zwolnieni – czyli luksusowe samochody tylko dla najbogatszych
…a parlamentarzyści na wszystkie spotkania dotrą odrzutowcami lub samochodami spalinowymi…. Bruksela stała się kolebką durnych pomysłów.