Warszawa: elektryczne autobusy 4-krotnie tańsze w eksploatacji

Warszawa: elektryczne autobusy 4-krotnie tańsze w eksploatacji
Elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric. Fot. MZA

Miejskie Zakłady Autobusowe podsumowały pierwsze efekty eksploatacji napędzanych wyłącznie energią elektryczną miejskich autobusów Solaris, które pojawiły się na warszawskich ulicach kilka miesięcy temu.

W pierwszym przetargu na zakup elektrycznych autobusów dla Warszawy, który zorganizowano na początku ubiegłego roku, zwyciężył chiński producent BYD. Przetarg oprotestował jednak przegrany – polski Solaris.

– To działanie na niekorzyść polskich podatników i polskiej gospodarki, a w szczególności na niekorzyść mieszkańców Warszawy – tak wyniki pierwszego przetargu komentował Solaris. 

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się do wniosku złożonego przez polskiego producenta autobusów elektrycznych. KIO poinformowała, że w efekcie prowadzonego postępowania nie otrzymała od BYD wyjaśnień uzasadniających zaoferowaną w przetargu cenę. Solaris argumentował, że Chińczycy zaoferowali w przetargu cenę dumpingową. 

W efekcie przetarg unieważniono, a w ponownym przetargu wygrał polski Solaris. 10 elektrobusów Solarisa kosztowało prawie 22 miliony złotych. Cena zaproponowana wcześniej przez BYD wyniosła 15,5 mln zł.

REKLAMA

Elektryczne autobusy Solarisa – model Urbino 12 electric – jeżdżą po Warszawie od początku lipca br., kursując na linii 222. Autobusy pokonują średnio w ciągu dnia roboczego 1200 km, a w święta o 150 km mniej. Pojazdy są ładowane w nocy, ale także są doładowywane w dzień.  

Jak zapewniają warszawskie MZA, dotychczasowe użytkowanie elektrycznych Solarisów pokazało, że koszty ich eksploatacji są czterokrotnie niższe niż w przypadku tradycyjnych pojazdów spalinowych. 

Do przejechania jednego kilometra Solaris Urbino 12 Electric zużywa około 1,35 kWh energii. Przejazd 100 kilometrów kosztuje więc cztery razy mniej niż w przypadku klasycznego Solarisa Urbino 12 (który zużywa ok. 40 litrów ON na 100 kilometrów) – informuje MZA.

Stołeczne przedsiębiorstwo komunikacyjne zapewnia, że zakup 10 elektrycznych Solarisów jest długofalowym testem przed planowanymi w przyszłości kolejnymi inwestycjami w tabor elektryczny, a do 2020 roku MZA zamierza kupić 130 tego typu pojazdów.

Ostatnio MZA informowało o zakupie kolejnych Solarisów. Tym razem chodzi jednak o pojazdy z tradycyjnym napędem spalinowym, które zostaną dodatkowo wyposażone w montowane na dachach ogniwa fotowoltaiczne. Więcej na ten temat oraz o planach Solarisa w zakresie elektrycznych autobusów w artykule: Ogniwa fotowoltaiczne na dachach warszawskich autobusów

gramwzielone.pl