Jaki to był rok dla GreenWay Polska?
Rok 2022 zapisze się w historii GreenWay jako czas, w którym firma zdobyła kapitał inwestycyjny w wysokości 85 mln euro, rozbudowała publiczną sieć ładowania samochodów o ponad 170 obiektów, zrealizowała największy w Polsce projekt budowy infrastruktury ładowania dla biznesu, ale też – podniosła ceny świadczonych usług. Podsumowujemy ubiegły rok w wydaniu największego krajowego operatora stacji ładowania.
W ubiegłym roku spółka GreenWay Polska dołożyła do krajowej infrastruktury ładowania samochodów 174 nowych stacji. Firma ma już w Polsce 497 publicznych stacji, w tym 257 stacji DC i 240 AC. Po przeliczeniu tych danych na liczbę złączy daje to 1099 punktów, w których można naładować samochód elektryczny.
Jak informuje spółka, rozwój punktów sieci GreenWay w 2022 roku wynikał między innymi z transakcji zakupu sieci Revnet, co pozwoliło na zwiększenie liczby stacji o 70 ładowarek AC. Obecnie wszystkie te stacje działają pod marką GreenWay.
Obok publicznych stacji ładowania GreenWay zarządza już ponad 350 prywatnymi stacjami, służącymi firmom do ładowania aut ich flot elektrycznych.
Spółka poinformowała, że poza budową nowych obiektów skupiała się także na rozbudowie wybranych lokalizacji o dodatkowe stacje ładowania i podnoszeniu mocy ładowania infrastruktury już działającej – 43 ładowarki o mocy 50 kW wymieniono na urządzenia o mocy 150 kW lub 200 kW. Łącznie w całej sieci GreenWay znajduje się 97 stacji ładowania o pomocy 100 kW i większej. Proces modernizacji infrastruktury ma być kontynuowany w tym roku.
Coraz więcej stacji w sieci największego operatora w Polsce ładuje do baterii samochodów elektrycznych zieloną energię. W 2022 roku spółka GreenWay Polska otrzymała pierwszy w Polsce zielony Certyfikat Energia 2051 od firmy Polenergia. W ubiegłym roku liczba „zielonych” stacji wzrosła do 145.
Nowi klienci, apka i ceny
W 2022 roku liczba zarejestrowanych klientów GreenWay zwiększyła się do 52 tys. użytkowników, z czego 44 tys. osób to kierowcy z Polski. W ubiegłym roku do całej sieci GreenWay dołączyło 26 tys. nowych kierowców.
W minionym roku zespół informatyków GreenWay oddał do dyspozycji klientów zupełnie nową aplikację mobilną, która cieszy się dużą popularnością – korzysta z niej duża część użytkowników sieci.
Niestety ubiegły rok dla klientów największego krajowego operatora stacji ładowania oznaczał nie tylko większy komfort ładowania ze względu na lepszą infrastrukturę, ale też podwyżki świadczonych usług. Właściciele samochodów elektrycznych korzystający ze stacji ładowania GreenWay Polska od listopada 2022 roku płacą za pobraną energię przeciętnie o 20 proc. więcej.
Miliony euro na inwestycje
Początek 2022 roku był dla GreenWay niezwykle istotny z punktu widzenia dalszego rozwoju. Spółka pozyskała inwestorów, którzy zasilili jej działalność kapitałem w wysokości 85 mln euro. Była to największa znana inwestycja w sektorze elektromobilności w tym regionie Europy, a zarazem uwiarygodnienie dużego potencjału rozwojowego tej branży w regionie i silnej pozycji GreenWay na rynku.
– Dzięki inwestycji znacząco przyspieszyliśmy rozbudowę publicznej infrastruktury ładowania. Realizujemy ten proces zarówno przez budowę nowych stacji, jak i konsolidowanie rynku – mówił po uzyskaniu funduszy Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Drugim filarem naszej strategii jest budowa pozycji partnera pierwszego wyboru dla biznesu, który coraz bardziej zainteresowany jest elektromobilnością. Wsparcie inwestorów w tym obszarze stanowi dla nas niezwykle silny impuls rozwojowy.
Taki zastrzyk finansowania da możliwość zainwestowania przez GreenWay Polska w rozwój sieci ładowania 330 mln zł do 2026 roku. Dla kierowców elektryków oznacza to 1,5 tys. nowych punktów ładowania w Polsce w niecałe 4 lata.
Ubiegły rok to także wejście GreenWay w roli lidera do konsorcjum EXPAND-E, któremu Komisja Europejska przekaże 70 mln euro na budowę 2 tys. nowych stacji ładowania. To największy do tej pory projekt tego typu współfinansowany przez KE. Trzyletni kontrakt obejmuje instalację nowych lub rozbudowę istniejących stacji w ponad 450 lokalizacjach w 22 krajach Unii Europejskiej. W ramach tej inwestycji GreenWay planuje w Polsce wybudować do końca 2025 roku około 260 punktów ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych oraz 10 punktów ładowania o mocy minimum 350 kW dla samochodów dostawczych i ciężarowych.
Biznes przechodzi na elektryki
Rozwój publicznych stacji ładowania idzie w parze z rozwiązaniami dla biznesu i floty firmowej. Rok 2022 to także współpraca strategicznych dostawców usług w swoich branżach: GreenWay jako lidera elektromobilności i InPostu jako lidera wśród platform dostaw dla e-commerce. W centrach logistycznych InPostu powstało aż 201 stacji ładowania aut elektrycznych, co stanowi praktyczne uzupełnienie elektrycznej floty InPostu składającej się z niemal 500 pojazdów.
– To był rok pełen wyzwań, ale też wspólnej pracy wspierania rozwoju elektromobilności, poszerzania dostępu do usług i jeszcze większej dbałości o ich jakość. Pokazaliśmy też, że nasz kurs na współpracę B2B jest właściwy, a wdrożenie stacji ładowania w takim zakresie dla InPostu potwierdziło nasze kompetencje w tym obszarze – podsumowuje rok 2022 Rafał Czyżewski. – 2023 będzie kolejnym rokiem, w którym będziemy rozbudowywać i modernizować sieć oraz zachęcać do udziału w rewolucji elektromobilności prywatnych kierowców, jak i osoby odpowiedzialne za firmowe floty.
GreenWay podkreśla, że jest także operatorem infrastruktury ładowania należącej do wiodących marek, jak np. Ikea, Hyundai, BMW, Kia i wiele innych. Spółka dysponuje również kompleksową ofertą dla biznesu obejmującą zaprojektowanie, dostarczenie, instalację i zarządzanie stacjami ładowania oraz ich późniejszy serwis.
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach przyczyniła się do znacznego wzrostu zapotrzebowania na usługi ładowania w publicznej sieci GreenWay. W efekcie spółka dostarczyła w do klientów w Polsce 7,6 GWh energii – o ponad 200 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Katarzyna Bielińska
katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.