To był rekordowy rok na polskim rynku elektromobilności
Według danych z końca grudnia 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 64 705 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W samym 2022 roku przybyło ich 26 439, co było liczbą o 33 proc. wyższą niż w analogicznym okresie 2021 roku. Takie dane pokazuje Licznik Elektromobilności uruchomiony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności pod koniec grudnia 2022 roku po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektrycznych aut (BEV) jest w tej liczbie 31 249 (51 proc.), pozostała część, tj. 30 321 pojazdów (49 proc.) to hybrydy typu plug-in (PHEV).
Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył pod koniec grudnia 3135 sztuk, a flota elektrycznych motorowerów i motocykli – 16 274. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych zwiększyła się do 475 807 pojazdów. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 821 sztuk.
– Podsumowując rok 2022, można stwierdzić, że segment pojazdów niskoemisyjnych jest jedynym, gdzie odnotowaliśmy znaczne wzrosty, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych. Szczególnie wart podkreślenia jest bardzo dynamiczny wzrost w grupie pojazdów dostawczych i ciężarowych. Już coraz częściej możemy zobaczyć na ulicach samochody dostawcze z zielonymi tablicami rejestracyjnymi – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
– Jedyny segment, który wykazał ostry spadek, to autobusy, co jest odzwierciedleniem kryzysu finansowego w samorządach – dodaje Faryś.
Ładowarek przybywa, ale wciąż za mało
Jak wynika z Licznika Elektromobilności, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się też infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5016 punktów). Wśród nich 29 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W grudniu uruchomiono 38 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (103 punkty).
Prezes PZPM podkreśla, że dynamika wzrostu liczby ładowarek nie jest do końca zadowalająca. – Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia AFIR trwają intensywne prace nad przygotowaniem propozycji budowy sieci ładowarek zlokalizowanych wzdłuż głównych korytarzy transportowych TEN-T w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim ładowarek przeznaczonych dla samochodów osobowych, ale w planach są również ładowarki bardzo dużej mocy dla pojazdów ciężarowych – analizuje.
Potrzeba wsparcia państwa
Jakub Faryś zauważa symptomy zainteresowania rządu elektryfikacją transportu ciężkiego. – Wiele wskazuje, że rząd dostrzegł konieczność wspierania sprzedaży ciężkich samochodów elektrycznych i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace nad konkretnym programem wsparcia dla pojazdów powyżej 16 ton – komentuje.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, wylicza, że w drugiej połowie 2022 roku zainstalowano o 11 proc. więcej nowych ogólnodostępnych stacji ładowania niż w jego pierwszej połowie. – Łącznie w 2022 r uruchomiono największą liczbę ładowarek w historii polskiej elektromobilności. Wiele wskazuje na to, że w 2023 roku ten rekord zostanie pobity.
Dyrektor PSPA ma nadzieję, że do końca pierwszego kwartału br. zostanie zawarta większość umów o wsparcie w ramach pierwszych naborów programu NFOŚiGW.
– Pierwsze efekty subsydiów powinny być widoczne w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Ponadto wiodący operatorzy zapowiedzieli kolejne inwestycje, a swoją obecność na polskim rynku coraz mocniej zaznaczają podmioty międzynarodowe. Jednocześnie kończy się wielomiesięczna epopeja związana z przejmowaniem od OSD lokalizacji zarezerwowanych w ramach tzw. mechanizmu interwencyjnego. Stacje w tych miejscach będą budowane na zasadach rynkowych. Odpowiedni przetarg jeszcze w 2022 roku rozstrzygnęła Enea Operator, a już niedługo poznamy zwycięzców analogicznych postępowań zainicjowanych przez Tauron Operator i Energę Operator – wylicza Mazur.
Jak podkreśla, te zmiany pozwalają patrzeć na rok 2023 w segmencie infrastruktury ładowania z ostrożnym optymizmem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.