W tym roku przybyło w Polsce blisko 40 proc. elektryków
Według danych z końca listopada 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze 11 miesięcy 2022 roku ich liczba zwiększyła się o 23 869, tj. o 39 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2021 – jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Pod koniec listopada 2022 roku po polskich drogach jeździło 59 187 elektrycznych samochodów osobowych. Wśród nich w pełni elektrycznych aut (BEV, battery electric vehicles) było 29 780, pozostałą część – 29 407 pojazdów – stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles).
– Listopad 2022 roku był pierwszym miesiącem od ponad 1,5 roku, w którym łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce przewyższyła liczbę hybryd typu plug-in (PHEV) – przyznaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). – Zakładamy, że pod warunkiem kontynuacji subsydiów z programu „Mój Elektryk” ten trend utrzyma się również w 2023 roku, zwłaszcza że w segmencie BEV zapowiedziano zdecydowanie więcej premier modelowych niż w segmencie PHEV – dodaje.
źródło: PSPA
Problemy z dostępnością
Miniony miesiąc wyróżniał się w rankingach Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i PSPA pod jeszcze jednym względem.
– Listopad był też kolejnym miesiącem wzrostu rejestracji zeroemisyjnych pojazdów w parku samochodowym w Polsce – wyjaśnia Jakub Faryś, prezes PZPM. – Z całą pewnością można stwierdzić, że ten wynik byłby znacznie lepszy, gdyby nie utrzymujące się problemy z dostępnością pojazdów. Jak wiadomo, jest to konsekwencja kryzysu półprzewodnikowego, z którym wciąż mamy do czynienia, oraz trwającej wojny w Ukrainie. Bo choć rośnie liczba oferowanych modeli pojazdów zeroemisyjnych, wyniki wskazują, że zainteresowanie klientów jest znacznie większe niż możliwości branży. Bardzo cieszy kolejny miesiąc wyraźnych wzrostów rejestracji w parku samochodów dostawczych, co oznacza, że zwłaszcza w miastach stopniowo zmniejsza się ilość pojazdów emitujących szkodliwe substancje – dodaje.
Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2948 sztuk.
Infrastruktura ładowania rośnie
W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 16 160 pojazdów, jak również osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 461 881 samochodów. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 803 sztuk.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada 2022 roku w Polsce działało 2527 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4913 punktów). Wśród nich 29 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 33 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (92 punkty).
źródło: PSPA
Katarzyna Bielińska
katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.