Ładowanie samochodów elektrycznych zdrożeje już od 1 listopada

Ładowanie samochodów elektrycznych zdrożeje już od 1 listopada
GreenWay Polska

Wzrost cen energii elektrycznej nie ominie polskiego rynku elektromobilności. Największy krajowy operator stacji ładowania GreenWay Polska właśnie zapowiedział wyraźne podniesienie cen świadczonych usług. Nowe regulacje zakładające wprowadzenie maksymalnych cen za energię na 2023 rok mają pomóc spółce w redukcji kosztów, jednak tylko w ograniczonym zakresie.

Już od przyszłego miesiąca właściciele samochodów elektrycznych korzystający ze stacji ładowania GreenWay Polska zapłacą za pobraną energię przeciętnie o 20 proc. więcej.

GreenWay tłumaczy aktualizację cennika wzrostem kosztów energii elektrycznej oraz wysoką inflacją, która radykalnie podnosi koszty funkcjonowania sieci ładowania. 

REKLAMA

Energia elektryczna w sieci GreenWay pozyskiwana jest na podstawie długoterminowych kontraktów z dostawcami zielonej energii. Umowy te dotyczą jednak mniej niż 50 proc. wykorzystywanego wolumenu. W pozostałej części koszt energii wynika z refaktur otrzymywanych od właścicieli obiektów, przy których stoją stacje GreenWay.

Refaktury z wyższymi cenami

Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, informuje, że wraz z wygasającymi „starymi” kontraktami rośnie udział energii refakturowanej po aktualnych, bardzo wysokich cenach.

– Dalsze utrzymanie stawek nieuwzględniających wzrostu cen energii oraz wysokiej inflacji nie jest już możliwe i odbiłoby się negatywnie na naszej działalności – tłumaczy Rafał Czyżewski

GreenWay Polska odnotowuje, że przez ostatnie 2 lata średnie ceny energii na giełdzie wzrosły w Polsce aż o 260 proc. W porównaniu z rokiem ubiegłym ceny te przeciętnie są wyższe o blisko 100 proc.

Abonament bez zmian

W zależności od typu i mocy ładowarek oraz wybranego planu cenowego opłaty za usługi ładowania w sieci GreenWay będą wyższe od 29 do 44 groszy za kWh. Średni wzrost jest więc na poziomie 20 proc. Nie ulegną przy tym zmianie stawki miesięcznych abonamentów dla klientów regularnie korzystających z usług ładowania w największej sieci ładowarek w Polsce.

Stawki za energię na stacjach GreenWay Polska do 31 października (góra) i od 1 listopada 2022 roku (dół) 

źródło: GreenWay Polska

Przejście na abonament w GreenWay Polska ma się opłacać już przy ładowaniu z sieci około 65 kWh miesięcznie. Dlatego spółka zapewnia, że jej nowe stawki za usługi ładowania w planach abonamentowych pozostaną atrakcyjną ofertą na rynku elektromobilności.

Zmianie nie ulegną także limity czasu i wysokości opłat za postój przy ładowarkach. 

Maksymalne ceny nie pomogą?

REKLAMA

Rafał Czyżewski tłumaczy, że wprowadzone podwyżki cen pobieranej energii tylko w niewielkim stopniu zrekompensują wzrost kosztów działalności GreenWay Polska.

Pomóc spółce mogą – ale tylko nieznacznie – maksymalne ceny energii na 2023 rok, które zostały zapisane w projekcie ustawy przyjętej ostatnio przez rząd.

– Przygotowywane regulacje rządowe wprowadzające maksymalne ceny dla odbiorców indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw na pewno pozwolą na ograniczenie wzrostu kosztów korzystania z pojazdów elektrycznych przy ich ładowaniu w domu lub w miejscu pracy. Z naszej perspektywy nie będą miały tak dużego znaczenia, gdyż bardzo duża część energii jest na nas refakturowana przez podmioty, których te regulacje nie będą dotyczyły – ocenia Rafał Czyżewski.

Prezes GreenWay Polska zapewnia jednak, że pomimo ogólnych wzrostów kosztów energii w dalszym ciągu korzystanie z samochodu elektrycznego pozostanie znacznie tańszą alternatywą w porównaniu do pojazdu spalinowego.

150 kW w standardzie

GreenWay Polska już teraz jest największym operatorem stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. W sieci GreenWay zarejestrowanych jest aktualnie blisko 50 tys. kierowców, którzy pobierają miesięcznie już ponad 850 tys. kWh energii.

Sieć spółki w Polsce liczy 910 punktów ładowania zainstalowanych w 460 stacjach, z czego 450 punktów pozwala na szybkie ładowanie prądem DC. Łącznie ze stacjami na Słowacji – drugim rynku elektromobilności, na którym działa spółka – sieć obejmuje w sumie 1250 punktów. 

W najbliższych latach stacji pod marką GreenWay ma jeszcze przybyć. Spółka ogłosiła niedawno, że zainwestuje w rozwój sieci ładowania 330 mln zł do 2026 roku. W tym czasie GreenWay Polska planuje wybudować 825 stacji ładowania dysponujących 1,5 tys. punktami ładowania samochodów, z czego 70 stacji (120 punktów) powstanie jeszcze w tym roku. Plany te obejmują wyłącznie stacje własne, czyli te wybudowane i należące do spółki.

Oprócz rozbudowy sieci GreenWay ma inwestować w zwiększenie dostępnych mocy ładowania na uruchomionych wcześniej stacjach.

Jeszcze w tym roku GreenWay Polska planuje wymienić 60 stacji ładowania o mocy 50 kW na urządzenia o znacznie większej mocy. Większość nowych stacji instalowanych w publicznej sieci GreenWay będzie dysponowała mocą 150 kW, a tam, gdzie będą takie możliwości – mocą 200 kW. Jedynym wyjątkiem mogą być lokalizacje, gdzie nie ma możliwości instalowania ładowarek o takiej mocy ze względu na infrastrukturę energetyczną.

Pieniądze z Unii Europejskiej

Na tym nie kończą się planowane inwestycje GreenWay. Działając w konsorcjum o nazwie EXPAND-E GreenWay wraz z pozostałymi uczestnikami projektu otrzyma od Komisji Europejskiej prawie 70 mln euro na budowę 2 tys. nowych stacji ładowania. Trzyletni projekt obejmuje instalację nowych lub rozbudowę istniejących stacji w ponad 450 lokalizacjach w 22 państwach członkowskich Unii Europejskiej.

W sumie w ramach projektu w ponad 450 miejscach będzie rozmieszczonych 2,1 tys. stacji ładowania o dużej mocy (150–350 kW) przeznaczonych dla elektrycznych pojazdów lekkich (LDV) i pojazdów ciężkich (HDV). 

W ramach projektu EXPAND-E GreenWay planuje wybudować w Polsce do końca 2025 roku około 260 punktów ładowania o mocy 150 kW oraz dla aut osobowych oraz 10 punktów ładowania o mocy min. 350 kW dla aut dostawczych i ciężarowych. Zostaną one zlokalizowane wzdłuż głównych i pomocniczych korytarzy transportowych polskiej części europejskiej sieci TEN-T.  

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.