Komisja Europejska zatwierdziła 70 mln euro na sieć stacji ładowania
Konsorcjum EXPAND-E, na którego czele stoją firmy GreenWay i Ionity, zbuduje ponad 2 tys. stacji szybkiego ładowania w Europie. To największy jak dotąd projekt tego typu współfinansowany przez Komisję Europejską.
Konsorcjum operatorów sieci ładowania, którym kierują GreenWay i Ionity, wspólnie zrealizuje projekt budowy sieci szybkich ładowarek. Utworzone konsorcjum EXPAND-E (Expanding Performance and Network Density – Electric) otrzyma od Komisji Europejskiej prawie 70 mln euro na budowę 2,1 tys. nowych stacji ładowania.
W skład EXPAND-E wchodzą również operatorzy: Renovatio, K-Auto, Fortis i Grid Telecom. Projekt przewidziany jest na trzy lata i obejmuje instalację nowych lub rozbudowę istniejących stacji ładowania w ponad 450 lokalizacjach w 22 państwach członkowskich Unii Europejskiej.
– Ten projekt jest niezwykle ambitny w swojej skali i odegra ważną rolę w zapewnieniu niezawodności i pewności kierowcom EV podróżującym po Europie. Zainicjuje on także powstanie rynku ładowania ciężarowych aut elektrycznych poprzez budowę korytarzy HDV. Doceniam zaufanie UE w naszą zdolność do prowadzenia tego skoordynowanego wysiłku wraz z Ionity – mówi Peter Badik, Managing Partner w GreenWay.
Wsparcie Komisji Europejskiej
Projekt konsorcjum EXPAND-E będzie realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej, która przeznaczy na ten cel 69,11 mln euro.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z decyzji UE o wyborze projektu EXPAND-E do finansowania. Udało nam się zbudować silne konsorcjum z udziałem kluczowych podmiotów, zwłaszcza w regionach, które wcześniej nie otrzymały dużego dofinansowania, w celu rozmieszczenia dodatkowych stacji ładowania o dużej mocy w całej Europie – mówi Marcus Groll, Managing Director w Ionity.
W ramach projektu poszerzona zostanie europejska sieć ładowania pojazdów elektrycznych o nowe urządzenia w obszarze od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego, a także od Morza Czarnego do Oceanu Atlantyckiego. Zakłada on także uzupełnienie infrastrukturą ładowania luk w zasięgu sieci drogowej TEN-T.
Także dla pojazdów użytkowych
Łącznie konsorcjum planuje w ponad 450 miejscach rozmieścić 2,1 tys. stacji ładowania o dużej mocy (150–350 kW) przeznaczonych dla elektrycznych pojazdów lekkich (LDV) i pojazdów ciężkich (HDV).
Wszystkie stacje ładowania będą publicznie dostępne przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i będzie można z nich korzystać w usłudze roamingu.
– Rozbudowa ogólnoeuropejskiej infrastruktury HPC dla samochodów osobowych, a po raz pierwszy także pojazdów użytkowych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T jest istotnym elementem przyjęcia się pojazdów elektrycznych i jest niezbędna do osiągnięcia naszych celów klimatycznych – dodaje Marcus Groll.
Ponad 250 punktów w Polsce
W związku z realizacją projektu EXPAND-E GreenWay ma wybudować w Polsce do końca 2025 roku około 260 punktów ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych oraz 10 punktów ładowania o mocy min. 350 kW dla aut dostawczych i ciężarowych. Będą one zlokalizowane wzdłuż głównych i pomocniczych korytarzy transportowych polskiej części sieci TEN-T.
– Projekt EXPAND-E to spojrzenie na infrastrukturę ładowania w szerokiej, europejskiej skali. Taka perspektywa jest niezbędna dla zachowania równomiernego rozrostu sieci i uzupełnienia niedoborów tam, gdzie dostęp do usług ładowania jest jeszcze ograniczony – wyjaśnia Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.