Na ulice Lublina wyjedzie pierwszy autobus wodorowy
Lublin będzie drugim po Koninie polskim miastem wykorzystującym rozwiązania wodorowe we flocie autobusów. Firma Solaris Bus & Coach oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie podpisali umowę na zakup i dostawę autobusu wodorowego Urbino 12 hydrogen.
Solaris Urbino 12 hydrogen po raz pierwszy w Polsce w komunikacji miejskiej do regularnych kursów został wprowadzony w połowie roku. Miejskie Zakłady Komunikacji wydzierżawiły od firmy Solaris autobus, który zamiast energii zgromadzonej w bateriach, korzysta z energii elektrycznej wytwarzanej na pokładzie z wodoru.
Wiceprezydent miasta Paweł Adamów poinformował w mediach społecznościowych, że miasto zakontraktowało w tym celu wodór w cenie 70 zł za kilogram.
W Lublinie w przyszłym roku
Na ulice Lublina – zgodnie z podpisaną umową – autobus wodorowy ma wyjechać we wrześniu przyszłego roku. Operatorem świadczącym usługi transportu publicznego z wykorzystaniem autobusu wodorowego będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Lublin.
– Lublin dołącza do grona europejskich miast, które wytyczają nowe standardy planowania i zarządzania flotami autobusów. Nasza wieloletnia współpraca jest dla nas powodem do dumy. Z wielką radością będziemy partnerem dla ZTM Lublin we wdrażaniu technologii wodorowej – powiedział Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Zamówiony autobus zostanie wyposażony w magazyn energii elektrycznej – baterię, która będzie mogła być ładowana nie tylko poprzez ogniwo wodorowe, ale także za pomocą zewnętrznej ładowarki mobilnej, będącej częścią zamówienia i wchodzącej w skład wyposażenia autobusu.
Zbiorniki z wodorem na dachu
Autobusy z napędem wodorowym wyróżnia krótki czas tankowania oraz bardzo duży zasięg, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych. Wodór jest czystym źródłem energii, co oznacza, że jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna. Pierwiastek będzie przechowywany w postaci gazowej w umieszczonych na dachu zbiornikach.
Autobus wodorowy w Lublinie przewiezie 85 osób, w tym 29 pasażerów na miejscach siedzących. Autobus będzie wyposażony w rozwiązania zwiększające komfort jazdy pasażerów oraz pracy kierowcy. Wśród nich można wskazać systemy liczenia pasażerów, monitoring, klimatyzację, biletomat realizujący płatności bezgotówkowe, układ od dezynfekcji powietrza wewnątrz pojazdu czy dostęp do ładowarek USB dla pasażerów.
Współpraca firmy Solaris z Lublinem rozpoczęła się w 1996 roku. Na przestrzeni lat producent dostarczył do miasta prawie 200 pojazdów, zarówno z napędem diesla, jak i bateryjnym – autobusy elektryczne i trolejbusy. Wraz z dostawą Urbino 12 hydrogen, komunikacja miejska w Lublinie będzie posiadać dostęp do całego wachlarza najnowocześniejszych rozwiązań w transporcie zbiorowym.
Wodorowy przegubowiec
Aktualnie na drogach miast Europy jeździ już 70 Solarisów Urbino 12 hydrogen, a kolejne 100 zostanie dostarczonych na przestrzeni najbliższych miesięcy. We wrześniu odbyła się światowa premiera drugiego w portfolio producenta autobusu wodorowego – Urbino 18 hydrogen.
Rozbudowa oferty pozwoli w sposób jeszcze bardziej elastyczny odpowiadać na zapotrzebowanie przewoźników. Pierwsze dostawy wodorowego przegubowca będą mogły rozpocząć się w drugim kwartale 2023 roku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.