Mieszkańcy Wałbrzycha będą jeździć na wodorze dzięki środkom z NFOŚiGW
Gmina Wałbrzych otrzyma 58 mln zł dotacji i prawie 7 mln zł niskooprocentowanej pożyczki od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Środki przeznaczone zostaną na zakup 20 niskopodłogowych, ekologicznych pojazdów transportu publicznego.
W poniedziałek 19 września w Starej Kopalni w Wałbrzychu prezydent Wałbrzycha Romana Szełemej i wiceprezes zarządu NFOŚiGW Artur Michalski podpisali umowę w sprawie udzielenia dotacji i pożyczki na zakup autobusów wodorowych dla Gminy Wałbrzych.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniesie około 80 mln zł. Na zakup pojazdów władze gminne będą miały czas do sierpnia 2025 roku.
Jak informuje NFOŚiGW, inwestycja ma mieć istotne znaczenie dla poprawy jakości powietrza w Wałbrzychu, szczególnie w okresach zimowych.
Minimalny przebieg 10 tys. km rocznie
W ramach dofinansowania z NFOŚiGW Wałbrzych planuje zakup niskopodłogowych, 12-metrowych autobusów, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażonych we wszelkie udogodnienia. Planowany roczny przebieg każdego z nich wynosić ma co najmniej 10 tys. km na rok.
Do obsługi autobusów ma być wyznaczonych łącznie około 140 kierowców, a przy ich przeglądach pracować będzie siedmiu mechaników, którzy przejdą specjalistyczne szkolenie.
Coraz więcej autobusów wodorowych w Polsce
W lipcu br. władze Rybnika podpisały z NFOŚiGW umowę dotacyjną na kwotę 45,5 mln zł – na zakup 20 autobusów wodorowych. Mieszkańcy mają z nich korzystać od drugiego kwartału przyszłego roku. W pierwszym kwartale natomiast powstać ma ogólnodostępna stacja tankowania wodorem samochodów osobowych i autobusów.
W lipcu do regularnych kursów w Koninie włączony został autobus napędzany wodorem – Solaris Urbino 12 hydrogen, wydzierżawiony na cztery lata od firmy Solaris.
W czerwcu w polskich miastach testowany był model NesoBus – autobus wodorowy produkowany przez Grupę Polsat Plus i koncern ZE PAK, którego premiera miała miejsce pod koniec maja br. Seryjna produkcja NesoBusa ma się rozpocząć w 2023 roku w fabryce w Świdniku, z założoną wydajnością ponad 100 autobusów rocznie.
Pod koniec czerwca w Krakowie zaczął kursować zeroemisyjny miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. W stolicy Małopolski została też uruchomiona pierwsza w Polsce mobilna stacja tankowania wodorem PKN Orlen.
Zakup autobusów wodorowych wdrażanych do transportu publicznego w Polsce finansowany jest m.in. z NFOŚiGW w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Rybnik i Wałbrzych są dwiema z czterech polskich gmin – obok Andrychowa i Świdnika – które złożyły wnioski o dofinansowanie w ramach drugiego naboru. W pierwszym zakontraktowano zakup 71 pojazdów wodorowych.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.