Prywatne elektryki w celach służbowych – będzie zmiana prawa
W trzecim kwartale br. spodziewane jest przyjęcie przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Ma ona spowodować, że pojazdy z napędem alternatywnym – elektrycznym, hybrydowym, wodorowym – zostaną objęte przepisami o rozliczaniu kosztów podróży służbowych.
Przygotowany projekt nowelizacji przewiduje zmianę art. 34a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym, który zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw transportu. Według tego przepisu minister wydaje rozporządzenie, w którym określa warunki zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Po nowelizacji w rozporządzeniu mają zostać uwzględnione także samochody prywatne z napędem elektrycznym lub hybrydowym, napędzane wodorem bądź zasilane innymi alternatywnymi źródłami energii.
Elektryki poza prawem
Kwestię rozliczania aut prywatnych wykorzystywanych do celów służbowych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Obowiązujące obecnie przepisy nie odnoszą się w ogóle do sytuacji wykorzystywania prywatnych elektryków (lub aut z innym napędem alternatywnym) do celów służbowych – mówią jedynie o pojazdach spalinowych, uwzględniając pojemność skokową silnika pojazdu mechanicznego.
Według informacji zamieszczonej na rządowej stronie jesienią br. Rada Ministrów ma się zająć nowelizacją ustawy, która wprowadzi przepisy umożliwiające zwrot kosztów używania w pracy pojazdów o napędzie alternatywnym: elektrycznym lub hybrydowym, napędzanych wodorem bądź zasilanych innymi źródłami energii.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.