Pora na wakacyjny test infrastruktury ładowania
Ponad 45 tys. zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce może oznaczać skokowy wzrost zapotrzebowania na usługę ładowania, szczególnie w okresie wakacyjnym. GreenWay Polska podaje, że spółka jest przygotowana na nadchodzący praktyczny test wydajności infrastruktury.
Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA pod koniec kwietnia br. w Polsce zarejestrowano 46 552 samochody z napędem elektrycznym – wobec stanu 45 242 na koniec marca. W pierwszym kwartale tego roku liczba elektryków zwiększyła się o ponad 5700 sztuk.
GreenWay Polska spodziewa się, że po drugim kwartale przekroczona zostanie granica 50 tys. elektryków w Polsce. Firma oczekuje też zwiększonego wakacyjnego zapotrzebowania na usługi ładowania. Według jej danych w sezonie letnim padają rekordy energii zużywanej przez auta zeroemisyjne i odwiedzin na stacjach ładowania.
Spółka GreenWay Polska uważa, że w związku ze wzrostem liczby elektryków wakacje będą ważnym testem wydajności dla infrastruktury ładowania w kraju. Spółka przygotowała się, budując nowe stacje i podnosząc moce w wielu lokalizacjach. Wymieniła także urządzenia, które nie działały wystarczająco dobrze.
– W ubiegłym roku tylko w lipcu kierowcy pobrali z naszych ładowarek trzy razy więcej energii niż w ciągu sześciu miesięcy rok wcześniej – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – W tym roku, przy zbliżającym się do wykładniczego tempie przyrostu liczby EV, spodziewamy się skokowego wzrostu zapotrzebowania na usługę ładowania, w szczególności w czasie wakacji. Uwzględniliśmy to w naszej strategii rozwoju sieci.
48 nowych stacji
Od 2017 roku ogólnodostępna infrastruktura ładowania GreenWay zwiększa się o około 6 nowych stacji ładowania miesięcznie. Od początku 2022 roku do końca maja spółka włączyła do sieci 48 nowych stacji. W najbliższych tygodniach planuje uruchomienie 20 kolejnych urządzeń.
Jak podaje GreenWay, po wakacjach jej sieć ładowania może już liczyć ponad 400 publicznych stacji.
– Staramy się, aby nasza sieć rosła coraz szybciej, ale nie zawsze jesteśmy w stanie podać dokładne daty przewidywanego uruchomienia stacji ładowania. Każda nowa lub przebudowywana w celu podniesienia mocy stacja musi otrzymać zgodę Urzędu Dozoru Technicznego – tłumaczy Rafał Rupar, dyrektor Działu Rozwoju Sieci GreenWay Polska.
– Dodatkowo termin uruchomienia stacji jest uzależniony od realizacji przyłączy elektroenergetycznych przez Operatorów Sieci Dystrybucyjnych – dodaje Rupar.
Tu szybciej naładujesz elektryka
Poza samą dostępnością stacji dla podróżujących elektrykami liczy się czas ładowania samochód w trasie. Dlatego GreenWay postanowił również podnieść moc stacji w najbardziej uczęszczanych lokalizacjach i wymienić urządzenia, które się nie sprawdziły, na bardziej niezawodne.
– Szybkość ładowania jest jednym z ważniejszych czynników budujących komfort korzystania z samochodu elektrycznego – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Dzięki otrzymanemu na początku roku wsparciu inwestorskiemu możemy obecnie szybciej dostosowywać naszą sieć do potrzeb klientów, w tym podnosić moc ładowania stacji, co przekłada się na skrócenie czasu ładowania.
Do końca lata tego roku kierowcy będą mogli skorzystać z nowych ładowarek firmy o mocy 150 kW w lokalizacjach: Gryf Szczecin, Revia Park Zamość, Galeria Solna Inowrocław, Kaufland Wrocław III, Kaufland Elbląg, Skanska SA Wrocław, MZK Koszalin, Restauracja Stare Jabłonki, Kaufland Rzeszów.
W zeszłym roku GreenWay zwiększył moc około 40 stacji ładowania z 40 kW do 50 kW. Obecnie wymienia 14 ultraszybkich ładowarek EVBox na urządzenia marki Delta. W pięciu lokalizacjach przebudowa już trwa.
Uruchomienie nowych ładowarek o mocy do 200 kW zaplanowane jest na koniec lipca w lokalizacjach: MOP Malankowo kier. Toruń, MOP Malankowo kier. Gdańsk, Hotel Dwór Sójki Kutno, Stacja Paliw Orlen Łyszkowice, Citronex Zgorzelec.
W dwóch lokalizacjach – BP Niepruszewo i BP Strzelce Opolskie – prace zaczną się w lipcu i potrwają do końca września.
W lutym br. GreenWay informował o pozyskaniu 85 mln euro na inwestycje w rozwój firmy i sieci stacji ładowania.Miała to być największa inwestycja w sektorze elektromobilności w naszej części Europy.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.