Ruszył duży zakład recyklingu akumulatorów do aut elektrycznych
W Fredrikstad w Norwegii rozpoczął działalność największy w Europie zakład odzysku materiałów z baterii do pojazdów elektrycznych. Jest w stanie obsłużyć cały rynek akumulatorów wycofywanych z eksploatacji w tym skandynawskim kraju.
Uruchomiony zakład recyklingu nazywa się Hydrovolt – jest to połączenie członów nazw firm stojących za przedsięwzięciem: Hydro i Northvolt. Pierwsza z nich należy do grona największych na świecie producentów aluminium, druga to producent baterii z fabrykami w Szwecji, Niemczech i Polsce.
Hydro i Northvolt utworzyły spółkę joint-venture w celu uruchomienia komercyjnej działalności recyklingowej w Fredrikstad. Zakład Hydrovolt jest w stanie przetworzyć 12 tys. ton zestawów bateryjnych rocznie (około 25 tys. akumulatorów do pojazdów elektrycznych). Taka wydajność umożliwia obsłużenie wszystkich zużytych akumulatorów do aut elektrycznych w Norwegii.
Prawie 100-procentowy odzysk
Jak podaje Hydrovolt, w procesie recyklingu odzyskiwane jest nawet 95 proc. materiałów stosowanych w bateriach elektryków. Obejmuje to tworzywa sztuczne, miedź, aluminium, a także „czarną masę” – proszek zawierający pierwiastki znajdujące się w bateriach litowo-jonowych (nikiel, mangan, kobalt i lit).
Odzyskane aluminium trafia do firmy Hydro, która ponownie wykorzystuje je w swoich procesach produkcyjnych. Pozostałe materiały, wydobywane z „czarnej masy”, Northvolt w przyszłości planuje zużywać do produkcji nowych akumulatorów w swoich fabrykach w Europie.
Northvolt zakłada, że do 2030 roku połowa wszystkich surowców do produkcji akumulatorów w jego fabrykach będzie pochodziła z odzysku. Aby osiągnąć ten cel, zamierza w przyszłości rozszerzyć obszar recyklingu także na inne kraje europejskie, po przetestowaniu procesu w Norwegii, w której wcześniej niż w wielu innych krajach pojawią się zużyte baterie elektryków.
Kamień milowy w rozwoju e-mobility
Dzięki ekspansji w całej Europie Hydrovolt ma osiągnąć wydajność przetworzenia na poziomie 70 tys. ton zestawów akumulatorowych do roku 2025 i 300 tys. ton do roku 2030.
– Hydrovolt stanowi kamień milowy na drodze Norwegii w kierunku powszechnego transportu elektrycznego – komentuje Peter Qvarfordt, dyrektor generalny Hydrovolt. – Norwegia od kilku lat jest światowym liderem we wdrażaniu pojazdów elektrycznych, ale brakowało możliwości recyklingu, aby zapewnić zrównoważone rozwiązanie dla baterii po zakończeniu okresu ich eksploatacji – wyjaśnia.
Arvid Moss, wiceprezes wykonawczy w Hydro, podkreśla, że baterie odgrywają kluczową rolę w globalnym przejściu na energię odnawialną. Istotne są też inne korzyści z procesu.
– Aluminium można poddać recyklingowi przy użyciu zaledwie 5 proc. energii początkowej potrzebnej do wytworzenia aluminium pierwotnego, co czyni go idealnym materiałem dla gospodarki o obiegu zamkniętym – podsumowuje Moss.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.