Madryt zamówił elektryczne autobusy Solaris
EMT Madryt, przewoźnik obsługujący transport w hiszpańskiej stolicy, zamówił 60 autobusów elektrycznych firmy Solaris. Urbino 12 electric wyposażone będą w baterie o pojemności ponad 400 kWh.
Wartość umowy zawartej między Solarisem a EMT Madryt to ponad 30 mln euro. Polsko-hiszpańska firma dostarczy 60 cichych, zeroemisyjnych pojazdów Urbino 12 electric, uznawanych za flagowce producenta.
Autobusy elektryczne, które zasilą flotę w stolicy Hiszpanii, będą czerpać energię elektryczną z baterii High Energy o pojemności ponad 400 kWh. Ich szybkie ładowanie ma się odbywać poprzez tzw. odwrócony pantograf lub standardowe złącze kablowe typu plug-in. W pojazdach znajdzie się silnik centralny o mocy 180 kW.
– Nasza firma od wielu lat promuje zrównoważony transport publiczny, szczególny nacisk stawiając na rozwiązania bezemisyjne – podkreśla Javier Calleja, prezes zarządu firmy Solaris. – Urbino 12 electric to niezawodne, sprawdzone, a przede wszystkim w pełni bezemisyjne pojazdy. Nie bez przyczyny ten model zrobił największą karierę spośród naszego elektrycznego portfolio.
Madryt w kierunku zeroemisyjności
Przewoźnik EMT Madrid postawił sobie za cel zwiększenie udziału pojazdów elektrycznych w transporcie publicznym do 25 proc. w 2025 roku. Od roku 2023 chce zaprzestać używania w stolicy Hiszpanii autobusów wyposażonych w silniki spalinowe na olej napędowy. Solaris w ubiegłym roku wygrał przetarg na 250 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Teraz madrycki przewoźnik zamówił 60 bezemisyjnych pojazdów Urbino 12 electric do przewozu pasażerów.
Elektryczne Solarisy mają długość 12 metrów i zabiorą jednorazowo ponad 80 osób, w tym 25 na miejscach siedzących. Wyposażone będą w klimatyzację, przyłącza USB i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Kierowca ma zyskać większe bezpieczeństwo i wygodę dzięki kabinie z wysokimi szybami i kamerom ulokowanym w miejscu lusterek bocznych, które przekażą obraz na ekrany wewnątrz pojazdu.
Ekspansja Solarisa
W Hiszpanii pojazdy Solarisa jeżdżą od ponad 10 lat. Łącznie jest to prawie 450 autobusów, z czego 3/4 to pojazdy z napędami nisko- i zeroemisyjnymi.
Firma obecna jest na wielu rynkach europejskich. Na początku tego miesiąca poinformowała o dużym zamówieniu na elektryki złożonym przez włoskiego przewoźnika ATM Milano. Łącznie w kilku dostawach do Mediolanu trafić ma 250 autobusów marki Solaris. W drugiej połowie br., w ramach kolejnej transzy, Solaris dostarczy 175 Urbino 12 electric.
W swojej ofercie zeroemisyjnych pojazdów Solaris oprócz elektryków ma również autobusy wodorowe. W kwietniu br. zamówienie na 10 takich autobusów złożyło dwóch prywatnych przewoźników z Górnej Bawarii w Niemczech. W zakontraktowanych pojazdach Solaris Urbino 12 hydrogen znajdą się zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Zastosowana przez producenta technologia ma umożliwić autobusom pokonanie minimum 350 km na pojedynczym tankowaniu.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.