Najpopularniejsze auta VW w programie dopłat Mój Elektryk

Najpopularniejsze auta VW w programie dopłat Mój Elektryk
fot. Volkswagen

Firma Volkswagen Financial Services jak dotąd pozytywnie rozpatrzyła 113 wniosków o leasing samochodu zeroemisyjnego z dopłatą z rządowego programu. Wnioskodawców zainteresowały szczególnie trzy modele niemieckiego producenta.

Volkswagen Financial Services (VWFS) to jedna z trzech firm, z którymi Bank Ochrony Środowiska w pierwszej kolejności podpisał umowy współpracy w ramach programu Mój Elektryk. Po pół roku od jego rozpoczęcia klienci VWFS otrzymali dotacje na kwotę ponad 3 mln zł, udzielone po pozytywnym rozpatrzeniu 113 wniosków w sprawie leasingu elektryków.

Beneficjenci rządowego wsparcia obsłużeni przez VWFS to głównie firmy (94 proc.). Najwięcej dotacji otrzymali wnioskodawcy z województwa mazowieckiego (18), kolejne miejsca zajęły województwa wielkopolskie (14) i pomorskie (13).

REKLAMA

Połowa wniosków dotyczyła samochodów w przedziale cenowym 220–280 tys. zł. Najpopularniejsze modele wyleasingowane w ramach programu to: SKODA Enyaq (35 złożonych wniosków), Volkswagen ID.3 (34) oraz Volkswagen ID.4 (28). 

Większość wnioskujących (90 proc.) otrzymała dopłatę do elektryka w wysokości 27 tys. zł.

Program Mój Elektryk przewiduje, że osoby fizyczne mogą uzyskać maksymalną dopłatę do zakupu e-samochodu w wysokości 18 750 zł, a jeśli mają Kartę Dużej Rodziny – 27 tys. zł. Przedsiębiorcy natomiast mogą się starać o auto z dopłatą do 27 tys. zł, pod warunkiem że jego cena nie przekracza 225 tys. zł, a deklarowany roczny przebieg wynosi co najmniej 15 tys. km. W przypadku braku takiej deklaracji maksymalna kwota dopłaty z Mojego Elektryka wynosi 18 750 zł. Zasady te dotyczą pojazdów kategorii M1.

Kiedy Polak kupi elektryka?

Firma Volkswagen Financial Services zleciła badanie konsumenckie „Portfele Polaków pod lupą”, w którym znalazło się pytanie o argumenty skłaniające do ewentualnego zakupu auta elektrycznego. Najwięcej badanych (60 proc.) wskazało, że byłyby to mniejsze koszty eksploatacji i niższa cena e-pojazdów.

Osoby, które zastanawiają się nad samochodem o napędzie elektrycznym, może zainteresować oferta finansowania z niskimi ratami z możliwością zwrotu auta na koniec umowy. Obniżenie kosztów miesięcznej raty jest możliwe, ponieważ klient nie spłaca całej wartości pojazdu, a jedynie część jego ceny odpowiadającą spodziewanej utracie wartości samochodu w okresie umowy – informuje Magdalena Kaca, dyrektor Departamentu Zarządzania Klientem i Produktem w VWFS.

W grupie badanych 19 proc. uznało, że do zakupu elektryka zachęciłaby ich większa sieć stacji ładowania w Polsce. Natomiast dla 10 proc. zachętą byłaby możliwość skorzystania z dofinansowania, ulg lub dopłat do zakupu.  

REKLAMA

Program Mój Elektryk przynosi efekt

Miesiąc temu Bank Ochrony Środowiska (BOŚ), odpowiedzialny za ścieżkę leasingową Mojego Elektryka, poinformował, że po pół roku od uruchomienia programu dopłat do leasingu pozytywnie rozpatrzono 1092 wnioski, a łączna kwota dotacji wyniosła ponad 33,7 mln zł.

Pierwsze pół roku obecności na rynku programu Mój Elektryk pokazuje, że Polacy powoli, ale konsekwentnie przekonują się do aut zeroemisyjnych – mówi Magdalena Kaca.

Jak zauważa, klienci, którzy chcą jeździć elektrykiem, doceniają minimum formalności, z jakimi wiąże się uzyskanie leasingu z uwzględnieniem środków z dotacji. Istotne jest również, że środki te można w całości zaliczyć jako wpłatę własną w ramach leasingu, co obniża koszt miesięcznej raty.

Zeroemisyjność to konieczność

Grupa Volkswagen chce sporo zainwestować w rozwój elektromobilności – planuje przeznaczyć na ten cel 52 mld euro w ciągu najbliższych pięciu lat. Według szacunków VW za trzy lata samochody na prąd będą stanowić 10–15 proc. sprzedaży wszystkich aut grupy VW, a w 2030 roku będzie to już 25–30 proc.

Program Mój Elektryk, który ma służyć popularyzacji pojazdów zeroemisyjnych wśród Polaków, zaplanowany jest na lata 2021–2026. Umowy zawierane będą do 31 grudnia 2025 roku, natomiast okres wydatkowania środków zakończy się 30 czerwca 2026 roku.

Pula środków na dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk w marcu br. zwiększona została do 100 mln zł, całkowity budżet programu to 500 mln zł.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.