Kolejne duże zamówienie na elektryki Solarisa
Włoski przewoźnik ATM Milano zamówił autobusy elektryczne od firmy Solaris. To kolejny etap realizacji umowy ramowej obejmującej 250 pojazdów.
W ramach umowy ATM Milano i Solarisa polsko-hiszpańska firma dostarczyła już dwie partie elektrycznych autobusów Urbino (140 sztuk: 40 w roku 2019, 100 w roku 2020). W trzeciej transzy do Włoch trafi 75 modeli Urbino 12 electric. Mają one zacząć jeździć po ulicach Mediolanu w drugiej połowie 2022 roku.
Włoski przewoźnik ATM Milano chce do 2030 roku usunąć ze swojej floty wszystkie autobusy z napędem konwencjonalnym. Solaris, producent pojazdów komunikacji publicznej, wygrał przetarg na dostawę dla ATM Milano łącznie 250 autobusów, co jest jednym z największych dotychczas kontraktów firmy na dostawy elektryków.
Modele Solaris Urbino 12 electric, które pojadą do Włoch w kolejnej dostawie, to pojazdy o długości 12 metrów, wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności nominalnej prawie 400 kWh. Będą one ładowane poprzez tzw. pantograf odwrócony. Jednostkę napędową autobusów stanowi oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi.
Autobus dostosowany jest do przewozu 75 pasażerów, także osób z niepełnosprawnością – dzięki specjalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich. Pojazdy wyposażone zostaną w ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Kierowcę wspierać ma system Mobileye Shield+, który akustycznie i wizualnie ostrzega przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy.
Trwająca od 2014 roku współpraca Solarisa i ATM Milano zaowocowała dostawą ponad 300 pojazdów, w tym 200 trolejbusów i autobusów elektrycznych. W listopadzie 2021 roku mediolański przewoźnik zamówił kolejne bezemisyjne pojazdy: 50 egzemplarzy przegubowych trolejbusów Trollino 18.
Solarisy w Niemczech
Polsko-hiszpańska firma oprócz autobusów elektrycznych produkuje również pojazdy napędzane wodorem.W zeszłym miesiącu poinformowała, że 10 napędzanych wodorem autobusów Solaris zamówili prywatni niemieccy przewoźnicy: Busreisen Ettenhuber GmbH oraz Martin Geldhauser GmbH & Co.
W ramach zamówienia Solaris dostarczy do Bawarii autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen, w których zamontowane będą zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór ma być zmagazynowany w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów, wyposażonych w systemy zabezpieczenia przed rozszczelnieniem.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.