Kolejne duże zamówienie na elektryki Solarisa

Kolejne duże zamówienie na elektryki Solarisa
fot. Solaris

Włoski przewoźnik ATM Milano zamówił autobusy elektryczne od firmy Solaris. To kolejny etap realizacji umowy ramowej obejmującej 250 pojazdów.

W ramach umowy ATM Milano i Solarisa polsko-hiszpańska firma dostarczyła już dwie partie elektrycznych autobusów Urbino (140 sztuk: 40 w roku 2019, 100 w roku 2020). W trzeciej transzy do Włoch trafi 75 modeli Urbino 12 electric. Mają one zacząć jeździć po ulicach Mediolanu w drugiej połowie 2022 roku.

Włoski przewoźnik ATM Milano chce do 2030 roku usunąć ze swojej floty wszystkie autobusy z napędem konwencjonalnym. Solaris, producent pojazdów komunikacji publicznej, wygrał przetarg na dostawę dla ATM Milano łącznie 250 autobusów, co jest jednym z największych dotychczas kontraktów firmy na dostawy elektryków.

REKLAMA

Modele Solaris Urbino 12 electric, które pojadą do Włoch w kolejnej dostawie, to pojazdy o długości 12 metrów, wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności nominalnej prawie 400 kWh. Będą one ładowane poprzez tzw. pantograf odwrócony. Jednostkę napędową autobusów stanowi oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi.

Autobus dostosowany jest do przewozu 75 pasażerów, także osób z niepełnosprawnością – dzięki specjalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich. Pojazdy wyposażone zostaną w ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Kierowcę wspierać ma system Mobileye Shield+, który akustycznie i wizualnie ostrzega przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy.

REKLAMA

Trwająca od 2014 roku współpraca Solarisa i ATM Milano zaowocowała dostawą ponad 300 pojazdów, w tym 200 trolejbusów i autobusów elektrycznych. W listopadzie 2021 roku mediolański przewoźnik zamówił kolejne bezemisyjne pojazdy: 50 egzemplarzy przegubowych trolejbusów Trollino 18.

Solarisy w Niemczech

Polsko-hiszpańska firma oprócz autobusów elektrycznych produkuje również pojazdy napędzane wodorem.W zeszłym miesiącu poinformowała, że 10 napędzanych wodorem autobusów Solaris zamówili prywatni niemieccy przewoźnicy: Busreisen Ettenhuber GmbH oraz Martin Geldhauser GmbH & Co.

W ramach zamówienia Solaris dostarczy do Bawarii autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen, w których zamontowane będą zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór ma być zmagazynowany w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów, wyposażonych w systemy zabezpieczenia przed rozszczelnieniem.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.