Już tysiąc wyleasingowanych elektryków z rządową dotacją

Już tysiąc wyleasingowanych elektryków z rządową dotacją
CHUTTERSNAP/Unsplash

Dopłaty do leasingu pojazdów elektrycznych w ramach programu Mój Elektryk objęły już 1092 beneficjentów. Łącznie przyznano dotacje o wartości ponad 33,7 mln zł.

Jak podaje Bank Ochrony Środowiska (BOŚ), po pół roku od uruchomienia dopłat do leasingu elektryków w ramach rządowego programu Mój Elektryk ponad 1000 wniosków ma pozytywne decyzje.

Pierwsze miesiące funkcjonowania programu pokazują, że dobrze odpowiada on na potrzeby rynkowe – mówi Wojciech Hann, prezes BOŚ.

REKLAMA

Celem bezpośrednim rządowej inicjatywy Mój Elektryk, realizowanej za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych, a pośrednim – ograniczenie zanieczyszczeń powietrza. W ramach programu można albo uzyskać dotację na zakup pojazdu (ten wariant obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW), albo wziąć w leasing auto dofinansowane z programu (ta ścieżka prowadzona jest przez BOŚ).

W drugiej opcji przyznano już dotacje o wartości ponad 33,7 mln zł, pozytywnie rozpatrzono 1092 wnioski. W tej puli jest 899 aut kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu maks. 8 osób), 189 pojazdów kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t), a także 4 pojazdy kategorii L (dwu- lub trzykołowe).

Korzystają głównie przedsiębiorcy

Większość beneficjentów to przedsiębiorcy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (96,79 proc.). Z dopłat skorzystały także samorządy terytorialne – Miasto Stołeczne Warszawa wzięło w leasing pojazdy dla Zarządu Oczyszczania Miasta, Dąbrowa Górnicza nabyła auta dla spółki komunalnej Dąbrowskie Wodociągi.

Dotacje przyciągnęły firmy korzystające z dużej floty, np. jeden z operatorów paczkomatów otrzymał dofinansowanie do 120 bezemisyjnych pojazdów.

Wnioski o dopłatę mogą być składane w firmach leasingowych współpracujących z BOŚ. Dotychczas bank zawarł umowy na współpracę z 18 takimi firmami, kolejne szykują się do przystąpienia do programu. Wśród firm leasingowych, które obsłużyły najwięcej jak dotąd wniosków dotacyjnych (ponad 86 proc. przyznanych dotacji), są Arval Service Lease Polska, PKO Leasing i Volkswagen Financial Services. 

Od współpracujących z BOŚ firm leasingowych otrzymujemy sygnały, że obecnie przygotowywane są setki kolejnych wniosków o dotację. Spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach liczba chętnych na skorzystanie z dopłat do leasingu samochodów elektrycznych będzie systematycznie rosnąć – mówi Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Publicznych i Projektów Unijnych w BOŚ.

REKLAMA

W marcu br. zarząd NFOŚiGW zwiększył pulę środków na dopłaty do leasingu w ramach programu Mój Elektryk do 100 mln zł.

Całkowity budżet programu ma wynieść 500 mln zł, w tym na zakup pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1 przez osoby fizyczne na razie przewidziano 100 mln zł.

W przypadku osób fizycznych dopłata do zakupu samochodu elektrycznego w programie Mój Elektryk wynosi 18 750 zł, a dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny dofinansowanie może wynieść nawet 27 000 zł.

Maksymalna cena pojazdu objętego wsparciem wynosi 225 tys. zł, przy czym ten limit nie obowiązuje nabywców posiadających Kartę Dużej Rodziny.

Ponad 45 tys. elektryków w Polsce

Jak podały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na koniec marca 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było 45 242 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W pierwszym kwartale tego roku przybyło ich 5708.

Okres wdrażania programu Mój Elektryk zaplanowany jest na lata 2021–2026. Umowy mogą być zawierane do 31 grudnia 2025 roku, okres wydatkowania środków zakończy się 30 czerwca 2026 roku.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.