W tym roku w Polsce przybyło już ponad 5 tys. elektryków
W naszym kraju rośnie popularność aut elektrycznych. W samym pierwszym kwartale tego roku przybyło 5708 samochodów z napędem elektrycznym.
Na koniec marca 2022 roku w Polsce zarejestrowane były w sumie 45 242 auta osobowe i użytkowe z napędem elektrycznym. Wzrost w pierwszym kwartale względem analogicznego okresu ubiegłego roku wyniósł 57 proc. – od stycznia do marca br. przybyło 5708 takich pojazdów, podczas gdy w pierwszym kwartale 2021 roku było to 3628.
Wśród elektryków najwięcej osobówek
W ogólnej liczbie 45 242 samochodów z napędem elektrycznym, zanotowanej pod koniec marca br., znajduje się 43 365 samochodów osobowych. Wśród nich prawie połowa – 21 576 – to auta w pełni elektryczne (battery electric vehicles, BEV), a reszta – 21 789 pojazdów – to hybrydy typu plug-in (plug-in hybrid electric vehicles, PHEV).
Flota elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zarejestrowanych w Polsce obejmuje 1877 pojazdów.
Licznik Elektromobilności wskazuje też na niegasnące zainteresowanie motorowerami i motocyklami – na koniec marca zarejestrowanych było 10 777 takich pojazdów. Z kolei flota osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 361 822 sztuk, a park autobusów elektrycznych w Polsce do końca ubiegłego miesiąca wzrósł do 720 sztuk.
Trafiony program Mój Elektryk
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), które wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) prowadzi Licznik Elektromobilności, ocenia, że coraz częstszy wybór samochodów w pełni elektrycznych świadczy o sukcesie programu Mój Elektryk (rządowych dotacji do zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych).
– O ile w pierwszym kwartale 2021 roku Polacy ponad dwa razy częściej wybierali hybrydy typu plug-in niż samochody całkowicie elektryczne, o tyle teraz sytuacja się odwróciła i od stycznia do marca bieżącego roku liczba rejestracji objętych wsparciem BEV okazała się wyższa niż PHEV, których nabywcy nie mogą liczyć na subsydia – mówi Mazur.
Jak podaje dyrektor PSPA, BOŚ Bank odpowiadający za dystrybucję środków NFOŚiGW w ramach tego programu podpisał już umowy z 18 firmami leasingowymi, które w większości uwzględniły w swojej ofercie możliwość uzyskania dotacji. Pod koniec ubiegłego roku ofertę taką miało tylko osiem firm leasingujących.
Jakub Faryś, prezes PZPM, podkreśla inny wartościowy efekt programu Mój Elektryk – jego wpływ na zwiększenie liczby samochodów dostawczych z napędem elektrycznym.
– Warto podkreślić prawie trzykrotny wzrost liczby zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych w pierwszych trzech miesiącach br. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2021. A to właśnie samochody dostawcze są tymi, w przypadku których przejście na napędy niskoemisyjne zaowocuje czystym powietrzem w miastach – komentuje Faryś.
Wpływ na to, zdaniem eksperta, ma przede wszystkim zmiana mentalności konsumentów, coraz częściej robiących zakupy w internecie, których dostarczanie oznacza intensywną eksploatację dostawczaków i ich wzmożony udział w ruchu na polskich drogach.
Więcej stacji ładowania elektryków w Polsce
Według Licznika Elektromobilności powiększa się także infrastruktura ładowania w Polsce. Pod koniec marca 2022 roku działało u nas 2113 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4118 punktów). Z tego 29 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W marcu uruchomiono 79 nowych dostępnych dla wszystkich stacji ładowania (155 punktów).
Infrastruktura związana z obsługą elektryków z pewnością będzie się sukcesywnie powiększać. Ostatnio swoją aktywność w tym obszarze zapowiedziały firmy Eleport i Bolt. W ramach swojej usługi zielonej mobilności chcą do 2025 roku postawić w Polsce minimum 300 ogólnodostępnych punktów ładowania, wśród których znajdą się zarówno stacje pojedyncze, jak i huby ładowania. W planach jest jak najszersze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zasilania punktów.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.