Polskie autobusy wodorowe w Bawarii

Polskie autobusy wodorowe w Bawarii
fot. Solaris

Prywatni niemieccy przewoźnicy zamówili 10 napędzanych wodorem autobusów Solaris. W pojazdach zamontowane będą zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW.

Regiony Glonn i Hofolding w Górnej Bawarii rozwijają bezemisyjny transport publiczny. Przyczynią się do tego wyprodukowane w Polsce autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Po pięć takich pojazdów zamówiło dwóch przewoźników: Busreisen Ettenhuber GmbH oraz Martin Geldhauser GmbH & Co. KG.

Wszystkie zakontraktowane autobusy wodorowe Solarisa będą miały identyczną specyfikację. Ich napędem ma być oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi, w pojazdach znajdą się zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW.

REKLAMA

Według informacji producenta wodór magazynowany będzie w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów, wyposażonych w systemy zabezpieczenia przed rozszczelnieniem.

Zastosowana technologia umożliwi autobusom pokonanie minimum 350 km na pojedynczym tankowaniu. W Solarisach napędzanych wodorem znajdzie się stosunkowo niewielka bateria trakcyjna Solaris High Power, która będzie wspomagać ogniwa paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną.

Inteligentny autobus

Ponadto zamówione przez prywatnych niemieckich przewoźników autobusy wyposażone będą w MobilEye Shield+, czyli system monitorujący tzw. martwą strefę. Jeśli znajdzie się w niej pieszy lub rowerzysta, kierowca ostrzegany będzie sygnałami akustycznymi i świetlnymi. System ma także dodatkowe funkcje, do których należą: asystent zmiany pasa, rozpoznawanie znaków drogowych, pasywny asystent hamowania. Solaris w ramach dostawy autobusów Urbino 12 hydrogen zapewni także zdalną diagnostykę pojazdów poprzez autorski system eSConnect. Każdy z zamówionych autobusów będzie miał 34 miejsca siedzące.

REKLAMA

Dostawy wodorowych autobusów Solarisa do Bawarii maja być zrealizowane do marca 2023 roku. Polski producent już wcześniej współpracował z firmami Busreisen Ettenhuber i Martin Geldhauser. Od 2004 roku pierwszej z nich dostarczył 112 autobusów, drugiej – 55. Zaplanowana na przyszły rok dostawa po raz pierwszy obejmie wykorzystanie napędu wodorowego.

Technologia ta cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Poza bawarskimi zamówieniami Solaris podpisał kontrakty na dostawę pięciu autobusów wodorowych do Palma de Majorka, pięciu dla austriackiego przewoźnika ÖBB Postbus i 20 dla miasta Uście nad Łebą.

W zeszłym miesiącu Solaris chwalił się największym udziałem produkowanych przez firmę autobusów bezemisyjnych w europejskim rynku w 2021 roku (15,1 proc.). Udział pojazdów nisko- i bezemisyjnych w łącznej sprzedaży rocznej spółki (1492 autobusy) osiągnął 41 proc.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.