W styczniu startują dopłaty do ładowarek samochodów elektrycznych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże 1,87 mld zł na dofinansowanie do infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych. W tym 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł wesprze inwestycje w same ładowarki i stacje wodoru.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dopłaty do instalacji ładowarek samochodów elektrycznych oraz budowy stacji tankowania wodorem w dniu 7 stycznia 2022 r. Budżet całego programu wynosi 870 mln zł.
Program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć polegających na utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania (budżet 70 mln zł), budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (70 mln zł), budowie ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowie ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW (630 mln zł), a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnych stacji wodoru (100 mln zł).
Łącznie w ramach realizacji programu planuje się dofinansowanie do instalacji 17 760 różnego typu punktów i stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 stacji tankowania wodoru.
Z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni.
– Budżet programu wyniesie 870 mln złotych, co pomoże znacznie zwiększyć dostępność ładowarek, również zlokalizowanych w małych i średnich miejscowościach, dla których zostały przewidziane specjalne przywileje. To powinno upowszechnić zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Równolegle program będzie wspierał polskie kompetencje przemysłowe w zakresie budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych i ich tankowania wodorem. Sukcesy polskich firm w tym segmencie rynku elektromobilności potwierdzają, że działania Narodowego Funduszu wzmocnią ich pozycję rynkową – komentuje prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.
Jak wylicza minister klimatu i środowiska Anna Moskwa, w Polsce obecnie zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, około 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów zasilanych prądem z baterii.
– Te liczby będą jednak szybko wzrastać w związku z rozwijaniem programu Mój elektryk, który wspiera zakup i leasing aut zeroemisyjnych. Dlatego ministerstwo dostrzega potrzebę równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, czego wyrazem jest nowy program wsparcia ogłoszony przez Narodowy Fundusz – komentuje Anna Moskwa.
Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski powołuje się na szacunki, zgodnie z którymi na razie w Polsce mamy około 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których tylko nieco ponad 30 procent to punkty ładowania prądem stałym (DC), a niemal 70 procent wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
– Oferta finansowa NFOŚiGW powinna zwiększyć udział ogólnodostępnych ładowarek szybkich i o dużej mocy. Techniczna wykonalność tego planu jest uzależniona od rozwoju sieci elektroenergetycznej. Dlatego Narodowy Fundusz równolegle zaoferuje wsparcie dla operatorów sieci dystrybucyjnej na inwestycje w budowę linii energetycznych oraz stacji transformatorowych, które są niezbędne do budowy szybkich stacji ładowania pojazdów. Na ten cel dodatkowo przeznaczymy 1 mld złotych – podkreśla wiceszef NFOŚiGW.
Infrastruktura sieciowa służąca budowie stacji ładowania będzie wspierana w ramach programu, którego budżet wyniesie 1 mld zł, a pieniądze w formie dotacji zostaną przeznaczone na budowę, rozbudowę i modernizację około 4000 km linii elektroenergetycznych napowietrznych i podziemnych oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych. Program będzie finansowany ze środków unijnych z Funduszu Modernizacyjnego.
Wnioski o dofinansowanie w trzech ogłoszonych dzisiaj naborach będzie można składać od 7 stycznia do 31 marca 2022 r. lub do wyczerpania alokacji.
Na początkowym etapie wnioski będą przyjmowane w trybie ciągłym. W przypadku, gdy pula pieniędzy przeznaczona na realizację programu skończy się szybciej, przed zaplanowanym terminem zakończenia naboru, stosowna informacja zostanie zamieszczona na stronie internetowej NFOŚiGW.
Gotowe wnioski będą przyjmowane tylko w wersji elektronicznej. Będzie można je składać poprzez uruchomiony przez NFOŚiGW Generator Wniosków o Dofinansowanie.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze