W październiku przybyło 1,5 tys. aut na prąd
Według danych z końca października 2021 roku w Polsce były zarejestrowane były łącznie 33 143 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziesięć miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 14 549 – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Pod koniec października 2021 roku po polskich drogach jeździły 33 143 elektryczne samochody osobowe. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. tej części parku pojazdów (16 037), a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles) w liczbie 17 106. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 412 pojazdów.
Z danych PZPM i PSPA wynika, że w ciągu ostatniego miesiąca liczba samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 1510 pojazdów. W tym aut wyłącznie zasilanych prądem przybyło 782, a liczba hybryd typu plug-in zwiększyła się o 728.
W dalszym ciągu rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października składała się z 10 601, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 303 393.
Pod koniec ubiegłego miesiąca wolumen autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 633. Od stycznia do października 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 202 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 154 takie autobusy, oznacza to wzrost o 31 proc.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października w Polsce funkcjonowało 1 712 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 337 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 37 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (57 punktów).
W komentarzu na temat najnowszych danych z polskiego rynku elektromobilności Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, podkreśla wprowadzenie programów dopłat, które zwiększą zainteresowanie samochodami elektrycznymi. Zaznacza jednak, że pojawia się problem z dostępnością nowych aut na prąd.
– Mimo kryzysu na rynku motoryzacyjnym, przez pierwsze 10 miesięcy 2021 r. liczba rejestracji osobowych BEV wzrosła o 78 proc., a PHEV o 132 proc. Mimo zwiększonej dynamiki rozwoju rynku e-mobility, niedobór półprzewodników ogranicza lub opóźnia dostępność szeregu modeli z napędem elektrycznym, co z pewnością przełoży się również na początkową popularność uruchamianych, kierowanych m.in. do przedsiębiorców, komponentów programu Mój Elektryk. Na osiągnięcie efektu skali i możliwość oceny rynkowych skutków systemu wsparcia NFOŚiGW będziemy musieli poczekać co najmniej do przyszłego roku – mówi Maciej Mazur.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podkreśla, że podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow podpisana została przez ponad 100 krajów, organizacji i firm deklaracja zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku.
– Jednym z sygnatariuszy jest Polska i bardzo cieszy, że nasz rząd zadeklarował aktywne wsparcie dla tych działań. Decyzja ta jest szczególnie ambitna, bo do roku 2035 zostało zaledwie 14 lat, a w Polsce przez ostatnie 30 lat nie podjęto żadnych działań, by powstrzymać napływ starych używanych samochodów, których co roku wjeżdża do naszego kraju ponad pół miliona. Ponadto wiek co najmniej połowy importowanych w ostatnich latach samochodów przekraczał 10 lat. W tym kontekście trzeba niezwłocznie podjąć działania, które sprawią, że czekająca nas transformacja przebiegnie w sposób akceptowalny społecznie, a także pozwoli na utrzymanie roli i konkurencyjności krajowego sektora motoryzacyjnego, bo jest to wiodący sektor polskiej gospodarki, który daje zatrudnienie ponad 400 tysiącom osób – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.