Program dopłat do stacji ładowania elektryków już w tym miesiącu
Komisja Europejska zatwierdziła przygotowany przez Polskę program dofinansowania inwestycji w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodoru, oceniając, że jest on zgodny z unijnymi zasadami pomocy publicznej. To umożliwia Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska wdrożenie dopłat do ładowarek. Nabór wniosków o dotacje ma ruszyć już w listopadzie.
Po tym, jak Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął w lipcu tego roku nabór wniosków o dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych przez osoby fizyczne (wkrótce mają ruszyć także dopłaty do leasingu elektryków), teraz NFOŚiGW dostał zielone światło na uruchomienie dopłat do zakupu stacji ładowania. Komisja Europejska oceniła, że ten program nie jest sprzeczny z unijnymi zasadami pomocy publicznej.
Zgodnie z wnioskiem skierowanym do Brukseli, program dotacji na stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce ma być realizowany w latach 2021-2025 i powinien posiadać budżet 173 mln euro, czyli około 800 mln zł.
Program ma się składać z dwóch części. Kwota 151 mln euro, czyli 700 mln zł zostanie przeznaczona na inwestycje w stacje ładowania pojazdów elektrycznych ze szczególnym naciskiem na stacje szybkiego ładowania i infrastrukturę ładowania poza miastami.
Natomiast 22 mln euro, a więc około 100 mln zł, zostanie przeznaczone na budowę publicznie dostępnych stacji tankowania wodoru. Jak podkreśla KE, celem tego drugiego komponentu jest zebranie danych rynkowych i biznesowych dotyczących sektora mobilności wodorowej w Polsce.
Wsparcie w ramach programu będzie miało formę dotacji i będzie ograniczone do 50 proc. kwalifikowalnych kosztów inwestycji.
Program ma być otwarty dla wszystkich podmiotów gospodarczych spełniających określone normy, na przykład pod względem interoperacyjności infrastruktury.
Ponadto wnioskodawcy będą musieli spełniać kryteria kwalifikowalności związane z finansowymi i organizacyjnymi wymogami dotyczącymi wykonalności projektów, w tym zapewnić odpowiednią lokalizację wspieranej infrastruktury.
– Realizowany w Polsce program o wartości 173 mln euro będzie promował paliwa alternatywne i zachęcał konsumentów do korzystania z bardziej ekologicznych pojazdów, nie zakłócając nadmiernie konkurencji. Przyczyni się to do redukcji szkodliwych emisji, co jest zgodne z celem Europejskiego Zielonego Ładu – komentuje komisarz Margrethe Vestager, która jest odpowiedzialna w Komisji Europejskiej za obszar konkurencji.
Nabór wniosków o dotacje już w listopadzie
Dotacje na stacje ładowania samochodów elektrycznych mają być udostępniane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć polegających na budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania, utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania, budowie ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW, przebudowie ogólnodostępnej stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW, a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnej stacji wodoru.
Narodowy Fundusz podaje, że budżet wyniesie łącznie do 870 mln zł (czyli o 70 mln zł więcej od kwoty wskazanej przez Komisję Europejską), przy czym po 315 mln zł zostanie skierowane na budowę bądź przebudowę ogólnodostępnych stacji ładowania umożliwiających świadczenie usługi ładowania prądem samochodów elektrycznych. Kwota 70 mln zł ma być przeznaczona na dofinansowanie budowy stacji innych niż ogólnodostępne.
NFOŚiGW potwierdza ponadto informację podaną przez Komisję Europejska, zgodnie z którą 100 mln zł zostanie przeznaczone na dofinansowanie inwestycji polegających na tworzeniu od podstaw lub modernizacji ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru.
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i rolnicy indywidualni.
Program ma być realizowany w latach 2021-2028, przy czym podpisywanie umów będzie się odbywać do 31 grudnia 2025 r., a wydatkowanie środków finansowych potrwa do 15 grudnia 2028 r.
Do tego, aby program mógł zostać uruchomiony – po dzisiejszych decyzjach Komisji Europejskiej i Rady Nadzorczej NFOŚiGW – potrzebne jest jeszcze rozporządzanie Ministra Klimatu i Środowiska, które obecnie jest procedowane.
Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski, który odpowiada w Narodowym Funduszu m.in. za obszar elektromobilności, zapewnia, że nabór wniosków zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.