Pierwsze ultraszybkie ładowarki Ionity w Polsce
Shell i Ionity uruchomiły swoje pierwsze ultraszybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych w naszym kraju. Stacje Ionity w Polsce będą w pełni zasilane zieloną energią.
Międzynarodowe partnerstwo Shell i Ionity obejmuje wiele krajów europejskich. W Europie Środkowo-Wschodniej ekspansja Shell w zakresie elektromobilności rozpoczęła się w 2020 roku na Węgrzech, gdzie obok autostrady M7 w pobliżu jeziora Balaton zainstalowano pierwsze w tym kraju ładowarki Ionity o dużej mocy. W tym czasie Węgry były największym rynkiem zbytu dla pojazdów elektrycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Kolejne uruchomienia planowane były w Czechach, Słowenii, Słowacji i Polsce.
Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Ionity w naszym kraju zostały otwarte w ostatni piątek na MOP Olsze Wschód oraz Olsze Zachód przy autostradzie A1.
Kierowcy pojazdów elektrycznych mogą w tych lokalizacjach korzystać z szybkich ładowarek, zapewniających moc do 350 kW. Będą one kompatybilne zarówno z istniejącymi, jak i przyszłymi pojazdami elektrycznymi wyposażonymi w europejski standard ładowania CCS, ładując dany pojazd maksymalną dostępną dla niego mocą.
W ciągu najbliższych kilku tygodni planowane jest otwarcie kolejnych stacji Ionity w Polsce. Każda z nich będzie oferowała co najmniej 2 punkty ładowania i będzie mogła być rozbudowana o kolejne.
W komentarzu na temat uruchomienia stacji Ionity, Shell podkreśla, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępuje coraz sprawniej, co pokazują dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W 2020 roku, pomimo pandemii, nad Wisłą zarejestrowano 9 879 samochodów z napędem elektrycznym. W ujęciu rok do roku oznacza to wzrost o 140 proc.
– Obecnie wzdłuż autostrad działają ładowarki o mocy 50kW. Ładowarki Ionity zwiększają tę moc siedmiokrotnie, co znacznie skraca czas ładowania i liczbę koniecznych postojów na trasie. Większość EV poruszających się po polskich drogach może być ładowana o maksymalnej mocy 150 kW. Oznacza to, że 10 minut ładowania za pomocą szybkiej ładowarki wystarczy na przejechanie kolejnych 100 kilometrów – mówi Monika Kielak-Łokietek, Head of Shell Mobility w spółce Shell Polska.
Shell planuje też inwestycje w punkty ładowania o standardowej mocy. Obecnie jest ich 60 tys. na całym świecie. Celem firmy jest, aby do 2025 roku było ich 500 tys.
Działania związane z elektromobilnością wpisują się w strategię niskoemisyjności Shell. W jej ramach do 2050 roku planowane jest obniżenie śladu węglowego netto produktów energetycznych Shell o 65 proc. Jednocześnie celem koncernu jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.