Nowy polski autobus na wodór

Nowy polski autobus na wodór
Autosan

Autosan pokazał autobus zasilany ogniwem wodorowym. Sancity 12LFH to pojazd niskopodłogowy o długości 12 metrów. Zaprojektowany został na bazie autobusu z napędem elektrycznym.

W autobusie Sancity 12LFH został wykorzystany silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki H2.

Autosan nie podaje, jaki jest zasięg jego nowego pojazdu na wodór. Zasięg innego autobusu wodorowego, który jest już produkowany w naszym kraju – również dwunastometrowego Solarisa Urbino 12 hydrogen – ma wynosić do około 350 kilometrów.

REKLAMA

Autosan podkreśla, że nowy wodorowy pojazd jest kolejnym autobusem w jego ofercie zasilanym przez paliwa alternatywne. Dołączył do produkowanych już seryjnie niskoemisyjnych pojazdów gazowych i elektrycznych.

Firma z Sanoka jest stroną listu intencyjnego dotyczącego powołania Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Głównym celem tej inicjatywy jest podejmowanie działań zmierzających do budowy i rozwoju gospodarki wodorowej na Podkarpaciu. 

Producent autobusów jest równocześnie jednym z podmiotów tworzących Klaster Energii Sanocka Dolina Wodorowa, którego celem jest tworzenie w Sanoku warunków do rozwoju technologii zielonego wodoru na potrzeby, między innymi, miejskiego transportu publicznego.

Pierwszym polskim miastem, w którym pasażerów będzie wozić autobus zasilany wodorem, ma być Konin. Trafi tam Solaris Urbino 12 hydrogen, który zostanie wydzierżawiony miastu na 4 lata. Solaris dostarczy do Konina pojazd napędzany energią wodorową w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku ma tam powstać pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Polsce.

Dotychczas Solaris dostarczył już ponad 80 Solarisów Urbino 12 hydrogen do przewoźników z Austrii, Holandii, Niemiec, Szwecji i Włoch, a wkrótce może zdobyć zamówienia na kolejne tego typu pojazdy w naszym kraju.

REKLAMA

Wodorowe autobusy dla kolejnych miast w Polsce

Pojawieniu się autobusów na wodór w kolejnych polskich miastach powinien sprzyjać program dofinansowania do zakupu autobusów zeroemisyjnych prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wnioski, które w tegorocznym naborze w programie Zielony Transport Publiczny przyjął NFOŚiGW, zakładają dofinansowanie zakupu w sumie 431 autobusów zeroemisyjnych – w tym około 100 autobusów wodorowych. Wnioskodawcy przewidzieli również budowę około 180 stacji ładowania autobusów elektrycznych oraz 2 stacji tankowania wodorem.

Ostatnio w ramach tego programu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzieli Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dotacji w wysokości 81 mln zł na zakup 20 autobusów wodorowych.

Całkowita wartość inwestycji realizowanej przez GZM to 110,7 mln zł, przy czym koszty kwalifikowane wynoszą 90 mln zł, a dotacja ze środków NFOŚiGW obejmie 90 proc. z nich, co stanowi kwotę 81 mln zł. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane do połowy 2024 r.

Innym miastem chcącym postawić na autobusy napędzane wodorem jest Kraków, który ogłosił zamiar zakupu 40 autobusów – 30 pojazdów o długości 12 m i 10 sztuk pojazdów przegubowych o długości 18 m.

Planowane jest jednocześnie wybudowanie w Krakowie stacji do tankowania wodoru. W tej kwestii krakowski przewoźnik współpracuje z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, który w swojej spalarni chce produkować czysty wodór z odpadów komunalnych.

redakcja@gramwzielone.pl                                                 


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o