BOŚ uruchomi leasing aut elektrycznych z dopłatą NFOŚiGW

BOŚ uruchomi leasing aut elektrycznych z dopłatą NFOŚiGW
ABB

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od kilku tygodni prowadzi nabór wniosków o dopłaty dla osób fizycznych na zakup samochodów elektrycznych w programie Mój Elektryk. Teraz zostanie uruchomiony drugi komponent tego programu przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać z dotacji do leasingu na zakup elektryków. Pierwszym bankiem, który go udostępni, będzie Bank Ochrony Środowiska SA.

Bank Ochrony Środowiska SA będzie udział przedsiębiorcom dotacji do leasingu pojazdów zeroemisyjnych w ramach programu Mój Elektryk. Umowa między Narodowym Bankiem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i BOŚ SA została podpisana wczoraj podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu i jest efektem zakończonego naboru dla banków, które w imieniu NFOŚiGW będą dystrybuować dotacje dla przedsiębiorców w formie dopłat do leasingu samochodów na prąd.

Bank Ochrony Środowiska SA jest pierwszym bankiem, który spełnił kryteria naboru i na tej podstawie mógł zawrzeć umowę z NFOŚiGW.

REKLAMA

NFOŚiGW udostępni BOŚ SA w pierwszym etapie 20 mln zł na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Zgodnie z warunkami umowy kwota może zostać zwiększona. Ma to być uzależnione od efektywności współpracy BOŚ z firmami leasingowymi.

Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski zaznacza, że BOŚ SA powinien podpisać umowy o współpracy z każdą firmą leasingową, która chce oferować przedsiębiorcom leasing pojazdów zeroemisyjnych z dopłatami określonymi w programie Mój Elektryk.

– Zgodnie z podpisaną umową, BOŚ SA jest zobowiązany najpóźniej w ciągu 90 dni zapewnić zdolność operacyjną do udzielania w imieniu NFOŚiGW dotacji leasingobiorcom, głównie przedsiębiorcom. Mam nadzieję, że stanie się to dużo wcześniej – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.  

Przedsiębiorcy, tak jak dotychczas, będą składać w firmie leasingowej wnioski o leasing oraz dodatkowo wnioski o dotację. Zweryfikowany pozytywnie wniosek o dotację firma leasingowa przekaże do banku współpracującego z NFOŚiGW, z którym ma zawartą umowę, a ten z kolei w imieniu NFOŚiGW w ciągu maksymalnie 20 dni podejmie decyzję o udzieleniu dopłaty do elektryka

– System dystrybucji dopłat do pojazdów zeroemisyjnych jest prosty i przyjazny dla przedsiębiorców, którzy wniosek o dotację złożą razem z wnioskiem o leasing w firmie leasingowej. To firma leasingowa we współpracy z bankiem-pośrednikiem zadba o to, aby koszt leasingu dla przedsiębiorcy został pomniejszony o wartość dotacji określonej w programie Mój elektryk – dodaje Artur Lorkowski.   

Budżet programu Mój Eektryk, którego wdrożenie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym aż 400 mln zł jest przeznaczone na dopłaty do leasingu.

REKLAMA

Z otrzymanej z NFOŚiGW puli środków banki będą udzielały firmom i instytucjom dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji na fabrycznie nowe samochody zeroemisyjne kategorii M1, N1 oraz L1e- L7e. 

– Porozumienie z BOŚ SA to punkt zwrotny w upowszechnianiu w Polsce indywidualnego transportu elektrycznego. Dostępny budżet programu pozwoli na potrojenie liczby pojazdów zeroemisyjnych w naszym kraju – zapewnia minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

– Uruchomienie dopłat do leasingu ekologicznych samochodów jest kluczem do sukcesu programu Mój Elektryk. Efektem będzie nie tylko powiększenie taboru przyjaznego środowisku, ale pośrednio także rozwój infrastruktury ładowania. Osiągniemy zatem dwa cele: ekonomiczny i klimatyczny, czyli ożywienie w gospodarce i ograniczenie emisji szkodliwych gazów i substancji do atmosfery – dodaje Michał Kurtyka.

W programie Mój elektryk od 12 lipca w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupu osobowego samochodu elektrycznego. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych – posiadaczy Karty Dużej Rodziny – nawet 27 000 zł.

Program daje możliwość otrzymania z NFOŚiGW dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy KDR. Budżet naboru dla osób fizycznych wynosi do 100 mln zł.

Jak na razie w części programu Mój Elektryk przewidzianego dla osób fizycznych złożono około 600 wniosków o dopłaty na kwotę ok. 12 mln zł

W następnym kroku NFOŚiGW chce uruchomić wsparcie dotacyjne na zakupu pojazdów elektrycznych przez klientów instytucjonalnych.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.