W Krakowie uruchomiono pierwszą w Polsce linię autobusów elektrycznych

W Krakowie uruchomiono pierwszą w Polsce linię autobusów elektrycznych
Elektryczne autobusy linii nr 154 w Krakowie. Źródło: mpk.krakow.pl

{więcej}W Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce linia autobusowa, po której regularnie kursować będą tylko autobusy elektryczne. Elektryczne pojazdy pojadą na linii nr 154 w ścisłym centrum Krakowa.

Jak informuje „Gazeta Krakowska”, w krakowskiej komunikacji miejskiej już od dawna planowano wprowadzenie autobusów elektrycznych. Służyły temu m.in. kilkumiesięczne testy tych pojazdów, które były prowadzone przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.


Elektryczny autobus Solaris Urbino linii nr 154 w Krakowie. Źródło mpk.krakow.pl

REKLAMA

Z kolei w 2012 roku krakowskie MPK przygotowało i złożyło projekt zakupu 10 takich pojazdów w ramach programu unijnego. 

– W najbliższych latach inwestycje w całkowicie bezemisyjny transport publiczny wydają się nieuniknione. Kraków również włącza się w ten ogólnoeuropejski trend odciążania centrów miast od spalinowej motoryzacji – mówił Julian Pilszczek, prezes MPK (za „GK”).

REKLAMA

Na linii nr 154 w ścisłym centrum Krakowa będą kursować trzy elektryczne autobusy, trzech różnych firm:  Solaris Bus&Coach SA, LBUS oraz Rampini. Elektryczne pojazdy zostały tymczasowo wypożyczone przez krakowskie MPK do czasu zakupu przez firmę własnych, nowych autobusów elektrycznych.


Elektryczne autobusy linii nr 154 w Krakowie. Źródło mpk.krakow.pl

Autobus Solaris Urbino Electric ma długość 12 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,24 m. Przejazd jest bardzo cichy, całkowicie bezemisyjny (nie wytwarza żadnych szkodliwych substancji do atmosfery). Jest napędzany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach o łącznej pojemności 210 kWh. Napędowe silniki elektryczne autobusu zamontowane są w osi, dzięki czemu w jego wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych autobusach. Jednorazowo autobus może przewieźć 71 pasażerów. Autobus oferuje kilka możliwości ładowania baterii w zależności od potrzeb przewoźnika.

Autobus LBUS CITY SLIME ma długość 9,95 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,16 m. Pojazd jest wyposażony w baterie o pojemności 230 kWh. Ma dwa sposoby ładowania: szybki – do jednej godziny i wolny – do 8 godzin. Autobus jest niskopodłogowy, każde wyjście znajduje się na wysokości 32 cm. W autobusie mieści się jednorazowo 55 pasażerów.

Autobus RAMPINI CARLO ma długość 7,72 m, szerokość 2,2 m oraz wysokość 3,3 m. Może przewieźć jednorazowo 41 osób. Autobus jest wyposażony w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów o pojemności 96 kWh, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania. Pojazd jest praktycznie bezgłośny.

gramwzielone.pl