NFOŚiGW dofinansuje zakup autobusów na prąd i wodór
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wesprze kwotą 1,2 mld zł zakup autobusów elektrycznych i wodorowych. Wsparcie zostanie skierowane do miast, szczególnie mniejszych i tracących funkcje społeczno-gospodarcze, które borykają się z problemem smogu, jak również do samorządów, które eliminują zjawisko wykluczenia transportowego przez rozwój samorządowego transportu.
Ogłoszony przez NFOŚiGW program priorytetowy Zielony Transport Publiczny został dostosowany do warunków określonych w Krajowym Planie Odbudowy, który został przyjęty przez Radę Ministrów. Oprócz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi. Według szacunków, na które powołuje się NFOŚiGW, ten problem może dotykać od 11 do 15 mln Polaków.
W programie Zielony Transport Publiczny samorządy będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80 proc. dofinansowanie na zakup lub leasing takich pojazdów i szkolenie kierowców, a także mogą otrzymać do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania. Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego.
Na ten cel przeznaczono maksymalnie 1 miliard złotych. Kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki służące finansowaniu tych przedsięwzięć. Nabór wniosków będzie prowadzony w trybie konkursowym i potrwa od 1 września do 20 grudnia 2021 r.
Jak komentuje minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych, a więc elektrycznych lub na wodór
– Program Zielony transport publiczny, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne – mówi Michał Kurtyka.
– Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy – również mieszkańcy średnich i małych miast, w tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze, jak również w regionach górniczych. Dlatego program w nowej odsłonie zgodnie z KPO przewiduje duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać miejski oraz lokalny transport samorządowy – dodaje Kurtyka.
Jak szacuje prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski, w ramach drugiego konkursu w programie Zielony Transport Publiczny wsparcie obejmie zakup około 760 nowych autobusów zeroemisyjnych.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz NFOŚiGW – zgodnie z założeniami KPO – oferują wsparcie na realizację inwestycji służących poprawie jakości życia mieszkańców w oparciu o zindywidualizowane plany zrównoważonego rozwoju. Dlatego została zainaugurowana inicjatywa Miasto z Klimatem, której celem jest wsparcie samorządów w zakresie programowania zrównoważonego rozwoju.
Przykładem miasta, które przystąpiło do tej inicjatywy, a dodatkowo już zainicjowało inwestycje z wykorzystaniem kilku programów finansowanych ze środków unijnych oraz krajowych, jest Stalowa Wola. Są to inwestycje rzędu 200 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków NFOŚiGW stanowi ponad 75 mln zł. Miasto ubiega się także o dofinansowanie do zakupu 6 elektrobusów i szkolenie obsługi w pierwszym naborze programu Zielony Transport Publiczny.
NFOŚiGW przytacza liczby pokazujące wzrost zainteresowania elektryfikacją transportu publicznego w Polsce. W tym roku po raz pierwszy udział ekologicznych autobusów sięgnął prawie 3/4 nowo zakupionych przez samorządy autobusów – było to 146 z 203 zakupionych pojazdów. Prawie połowa to pojazdy na prąd.
Zakupione pojazdy będą sukcesywnie zasilały floty poszczególnych przewoźników, dołączając do ponad 530 autobusów elektrycznych już wożących pasażerów w polskich miastach.
Od początku tego roku zarejestrowano w naszym kraju 100 zeroemisyjnych autobusów, co w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r. oznacza wzrost o 49 proc.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.