Dofinansowanie tylko na stacje ładowania prądem stałym
Jak wynika z opublikowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projektu rozporządzenia w sprawie warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych i tankowania wodoru, rząd chce zrezygnować z dofinansowania ogólnodostępnych stacji AC, a wsparcie obejmie przede wszystkim szybkie ładowarki DC.
Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, prace nad rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru zbliżają się do końca.
Projekt w nowej wersji rozporządzenia ma czekać na decyzję Komisji Europejskiej o zgodności z rynkiem wewnętrznym. Jeżeli to nastąpi i rozporządzenie wejdzie w życie, programy wsparcia dedykowane infrastrukturze ładowania będzie mógł uruchomić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zwraca przy tym uwagę, że w nowej wersji projektu rozporządzenia zmieniono katalog inwestycji, na których realizację będzie można uzyskać wsparcie.
Zmiany dotyczą określenia mocy planowanych stacji lub punktów ładowania. Projektowane rozporządzenie przewiduje możliwość udzielenia pomocy w formie dotacji na utworzenie punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, który nie jest zainstalowany na ogólnodostępnej stacji ładowania. W tym przypadku dofinansowanie będzie mogło pokryć do 25 proc. kosztów kwalifikowalnych.
Dofinansowanie będzie można przeznaczyć również na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50kW, wyposażonej w co najmniej 2 punkty ładowania, z czego co najmniej 1 umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW. Dla stacji o mocy od 50 do 150 kW możliwa pomoc ma wynieść do 30 proc. kosztów kwalifikowalnych, przy czym w określonych przypadkach, poziom dofinansowania wzrośnie o 15 proc., a dla stacji o mocy powyżej 150 kW wyniesie do 50 proc. kosztów kwalifikowalnych,
Inna możliwość to uzyskanie dofinansowania na budowę lub przebudowę stacji wodoru. W tym przypadku intensywność pomocy nie będzie mogła przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowalnych.
Joanna Makola, kierownik Centrum Legislacyjnego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych , podkreśla, że pierwotna wersja projektu rozporządzenia, opublikowana w grudniu 2020 r., przewidywała m.in. możliwość dofinansowania w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych zarówno ogólnodostępnych stacji ładowania prądem stałym (DC), jak i prądem przemiennym (AC). Tymczasem, o ile projekt rozporządzenia w nowej postaci wejdzie w życie, dofinansowanie obejmie wyłączenie tę pierwszą grupę ładowarek.
PSPA wskazuje, że nie uległ natomiast zmianie katalog kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się cena nabycia środków trwałych, koszty montażu i robót budowlanych, koszty instalacji przyłączeniowej, cena nabycia wartości niematerialnych i prawnych, koszty dokumentacji technicznej, nadzoru inwestorskiego lub autorskiego, koszty testów i odbiorów, jeżeli zwiększają wartość środków trwałych oraz podatki i opłaty. Okres kwalifikowalności będzie rozpoczynać się po dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy.
Rozporządzenie przewiduje, że nabór wniosków o udzielenie pomocy na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania będzie prowadzony w trybie ciągłym do wyczerpania środków przeznaczonych na ten nabór.
W przypadku, gdy udział pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych kategorii M1 i N1 zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przystosowanych do ładowania, wyniesie w roku poprzedzającym ogłoszenie naboru co najmniej 1 proc. całkowitej liczby pojazdów tych kategorii zarejestrowanych na terytorium RP, nabór wniosków o udzielenie pomocy na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania będzie prowadzony w trybie konkursowym. Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie może być łączona z inną pomocą publiczną.
Jak wylicza Jan Wiśniewski, kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA, o ile wcześniejsze deklaracje dotyczące wysokości sięgającego 800 mln zł budżetu na program wsparcia rozbudowy infrastruktury zostaną zrealizowane, dofinansowanie może objąć ok. 14-15 tys. punktów ładowania.
– Biorąc pod uwagę fakt, że pod koniec czerwca w Polsce funkcjonowało ich mniej niż 3 tys., może wydawać się to wysoką liczbą. Rynkowe potrzeby są jednak znacznie większe, zwłaszcza uwzględniając najnowsze propozycje Komisji Europejskiej ujęte w pakiecie Fit for 55 i przewidujące m.in. konieczność instalowania stacji w maksymalnej odległości 60 km przy autostradach, czy też obowiązek zarezerwowania 1 kW mocy w sieci infrastruktury ogólnodostępnej na każdy nowo rejestrowany samochód całkowicie elektryczny – komentuje Jan Wiśniewski.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.